Michelin AxioBib-dekkserien utvides i Norge og digitaliseres

De nye Michelin AxioBib IF 900/65 R 46 som ble vist på Borgeby feltdager introduseres nå på det norske markedet. Dekket kommer som to 46-tommer bakdekk og to tilhørende 38-tommer fordekk.

Med de nye dekkene introduserer Michelin det første oppkoblede dekket via Michelin Flash Services. Michelins landbruksdekk blir nå utrustet med en elektronisk chip – RFID. Denne gjør at bonden får tilgang til ulike digitale løsninger som forenkler de daglige gjøremålene i forbindelse med dekk/maskin, samt eksklusive og personaliserte tilbud.

Dekkserien Michelin AxioBib gjør det mulig å utnytte 100 prosent av motoreffekten i de største og mest kraftfulle traktorene. Traktorprodusenten FENDT har allerede montert de nye Michelin AxioBib IF 750/75 R 46 og AxioBib IF 900/65 R 46 som originalmontering på sine traktorer.

Michelin tilbyr dermed en serie av store dekk med Michelin Ultraflex-teknologi som gir bedre drakraft, mindre jordpakking og et design som bidrar til en mer effektiv anvendelse av svært motorsterke traktorer (det vil si med over 350 hk).

Michelin følger dermed utviklingen av landbruksmaskiner og bøndenes forventninger gjennom å tilby verdenes største traktordekk med en diameter på 2.32 meter (RC150-kategori). Å tilby denne dekkdimensjonen innebærer at man behersker en kompleks industriell prosess.

Denne dekkserien er hovedsakelig utviklet for tre bruksområder:

• Arbeide med høy drivkraft, noe som er typisk for jordbruk i Europa. Disse dekkene monteres på maskiner som brukes til pløying og jordfresing.
  • Spesielt tungt arbeid med stort redskap, som ved direkte såing.
  • Transportarbeid ved høsting og gjødselspredning som ofte krever traktorer med vrimomentsterke motorer.

Michelin Flash Services – ny digital tjeneste
I tillegg til utmerket ytelse tilbyr Michelin en servicetjeneste for de to 46-tommers dimensjonene i serien. Michelin Flash Service er en mobil-applikasjon som gjør det mulig for bonden å registrere sin traktor, dekkene og deres detaljer. De som velger å abonnere på tilbudet via en smarttelefon får dermed tilgang til en gratis personalisert service og eksklusive fordeler som hjembesøk av en ekspert fra Michelin. Eksperten veier blant annet traktorer og redskaper, regner ut det korrekte lufttrykket for hver enkelt traktor/redskapskombinasjon.

Eksklusiv teknologi
Spesifikasjonene for landbruksdekk blir stadig mer komplekse. Dekket må kunne bære last på en sikker måte samtidig som det oppfyller kravene komfort og sikkerhet på veien og fremfor alt garantere langsiktig innhøsting gjennom å være skånsom mot jorden.

Den patenterte Michelin UltraFlex-teknologien oppfyller de kravene. Michelins jordbruksdekk med denne teknologien kan arbeide på et fleksibilitetsnivå uten sidestykke. Det minsker jordpakkingen og gjør at jorden ”puster” bedre. Den økende produktiviteten og den forbedrede økonomien i landbruket gir ikke bare optimal skånsomheten mot jorden, men minsker også drivstofforbruk samt gir dekkene en forlenget levealder.

Michelin utnytter sin eksklusive Michelin UltraFlex-teknologi gjennom hele avlingssyklusen. Den består av fem årlige hovedfaser: jordbearbeiding og såing, gjødsling/beskyttelse av vekst og innhøsting samt transport.

For hver og en av disse fasene tilbyr Michelin en spesiell serie dekk utrustet med sin eksklusive Michelin UltraFlex-teknologi. Denne dekksfamilien er enkel å identifisere gjennom akronymet IF (Improved Flexion) og VF (Very high Flexion).

Dekkfamilien består nå av Michelin CarexBib for skurtreskere, Michelin SprayBib for sprøytemaskiner/traktorer, Michelin AxioBib for tungt arbeid (som krever svært sterke traktorer). Michelin XeoBib er beregnet på jordbearbeiding og såing (traktorer fra 80hk til 220 hk) og Michelin CargoXBib High Flotation som trailerdekk.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)