MICHELIN er vinner av Auto Bilds dekktest

Michelin CrossClimate+ overbeviser selv når det er slitt – et bevis på Michelins strategi om at deres dekk skal prestere over tid.

Michelin CrossClimate+ har utmerkede kjøreegenskaper og sikkerhetsmarginer selv når kun fire og to millimeter av dekkmønsteret gjenstår. Det kom redaksjonen i det tyske bilmagasinet Auto Bild (i utgave 47/2017) frem til når de gjennomførte en test av seks helårsdekk. Som den eneste testen av sitt slag i verden, testet de dekkene når de var helt nye, halvslitte og helt nedslitt. I testen overbeviste Michelin CrossClimate+, både når det var helt nytt og når dekkmønsteret var slitt ned til to og fire millimeter. Til slutt var det Michelin CrossClimate+ som ble premiert med tittelen «Testvinner 2017». Ekspertenes dom:

«Eksemplarisk allround-kapasitet med balanserte kjøreegenskaper og minst tap av ytelse gjennom hele dekkets levetid.»

Må man bytte ut dekkene allerede når halve mønsterdybden er slitt ned? Det spørsmålet stilte redaksjonen i Auto Bild seg og undersøkte egenskapene til seks helårsdekk i den vanligste dimensjonen, 185/65 R15, på 11 ulike plasser med tørre, våte og snødekte underlag.

For å kunne gi en nøyaktig anmeldelse av dekkenes prestasjoner på de ulike gradene av slitasje, gjennomførte ekspertene første gangen hver enkelt test med tre ulike grader dekkslitasje. Som forberedelse slipte man derfor annen hvert dekk ned til nøyaktig to og fire millimeterer med en spesiell maskin. Utover de seks dekkene som testes brukte testlaget også rene sommer- og vinterdekk som referanse.

Utmerkede egenskaper gjennom hele dekkets levetid
Michelin CrossClimate+ får også gode resultater i snøtesten: selv om bare to millimeter var igjen av dekkmønsteret ga dekket konstant grep og beholdt sine gode egenskaper også i kategoriene «slalåm» og «kjøreegenskaper». Ifølge Auto Bild er det «bare Michelin som gir sikre kjøreforhold» når kun to millimeter av mønsterdybden gjenstår.

I testen på vått underlag er det kun Michelin CrossClimate+, som eneste nye dekk, som får gjennomgående gode anmeldelser. Auto Bild roser det spesielt under nedbremsing på våt veibane. – Det er bemerkelsesverdig at det bremser bedre med to millimeter mønsterdybde enn flere av de andre konkurrentene med fire millimeter, forteller ekspertene.

Michelin CrossClimate+ utmerker seg med mye god omtale i kategorien «tørr veibane», uansett om det har fire eller to millimeter mønsterdybde. Auto Bild sin endelige dom over Michelin CrossClimate+ er: «Eksemplarisk allround-kapasitet med balanserte kjøreegenskaper og minst tap av ytelse gjennom hele dekkets levetid». Dessuten roser Auto Bilds eksperter dekketes slitestyrke og konstaterer: «Michelin CrossClimate+ er helt klart det mest slitesterke dekket».

Strategi for å prestere over tid
De gode resultatet til Michelin CrossClimate+ i Auto Bild sin test av slitestyrke bekrefter Michelins strategi om deres dekk skal prestere over tid. Målet er at dekk skal holde et konstant høyt prestasjonsnivå gjennom hele levetiden (ned til den lovlige grensen på 1,6 mm for sommerdekk), et viktig tiltak for å minske den negative påvirkningen på miljøet. En rekke interne tester som Michelin har gjennomført har vist at premiumdekk har utmerkede egenskaper på våt og tørr veibane, til og med når det nærmer seg den nedre lovlige grensen for mønsterdybde.

Michelin utvikler allerede dekk som har veldig godt veigrep på våte og tørre veibaner helt frem til den nedre lovlige mønsterdybdegrensen. Dette kommer også kunden til gode ved å tilby høyt sikkerhetsnivå gjennom hele dekkets levetid. En annen fordel med å kunne bruke dekket helt frem til det er slitt ned til den lovlige grensen er at man minsker den negative påvirkningen på miljøet. Michelin sin strategi for at dekk skal yte bra over en lengre tid kutter ikke bare kostnader, det er i alle høyeste grad med på å minske CO2-utslippet.

Dekkets rullemotstand vil også reduseres gjennom dekkets levetid. Dekk som slites ned til 1,6 millimeter har bare 80 prosent av rullemotstanden til et nytt dekk. Et tidlig dekkskift innebærer at man bytter ut dekkene før deres maksimale energieffektivitet er nådd og man får dermed ikke utnyttet sparepotensialet fullt ut.

Michelin CrossClimate selges og markedsføres i Norge som et nordiskt sommerdekk som tilbyr sikkerhet fra tidlig vår til sen høst. Michelin CrossClimate er IKKE anbefalt brukt som vinterdekk.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)