Michelin EVOBIB vinner innovasjonspris

Michelin EvoBib tildeles SIMA 2017 sin gullmedalje i innovasjon, med sitt nye  "2-i-1"-dekk. Det prisbelønte dekket tilpasser sin egen profil og fotavtrykk etter landbrukets behov.

Michelin EvoBib har en innovativ patentert teknologi som kan endre dekkets form og profil, basert på lufttrykket i dekket.

Med ekstremt lavt dekktrykk (under 1,2 bar), økes kontaktflaten mot bakken og reduserer pakking av jorden, samtidig som grepet økes. Ved høyere lufttrykk (over 2,0 bar) endres det slik at bare midtpartiet av slitebanen er i kontakt med veien, noe som gir mindre vibrasjoner, lavere drivstofforbruk og øker sikkerheten.

Denne transformasjonen er et resultat av en ny innovativ utforming av rammen. Sammen med Ultraflex-teknologien gir dette en ”heiseffekt”, som gjør at dekkskuldrenes baneblokker kan bli senket eller løftet fra bakken. Når dekkmønsteret senkes ved lavt dekktrykk, øker også kontaktflaten, eller fotavtrykket, med 20 prosent. Dette gir bedre grep og kraftoverføring og minimerer pakking av jorden. EvoBibs største fotavtrykk øker faktisk trekkraften med 20-50 prosent – det tilsvarer omtrent 20 hestekrefter![1]

Serien kommer i to dekkdimensjoner:
Michelin EvoBib   VF 710/70 R 42 bak
Michelin EvoBib   VF 600/70 R 30 foran

Fordelen med Michelin EvoBib er at gårdbrukeren får et dekk som er optimalt tilpasset hvordan det brukes virkelig, og som endrer seg etter forholdene. Slik kan Michelin EvoBib øke trekkraften og effektiviteten, samtidig som det reduserer drivstofforbruket.

Michelin Evobib - THE ‘2 in 1’ Technology
Nye Michelin Evobib består av den innovative "2-i-1"-teknologien, som er en kombinasjon av et innovativt mønsterdesign og en ny utforming av rammen. Den nye patenterte teknologien gjør at dekket kan tilpasse seg forholdene der det benyttes og endre formen på kontaktflaten.

Den store fordelen med radialdekket, som Michelin laget i 1940-årene, er at slitebanens funksjoner kan separeres fra dekksiden, noe som gir fordelen av et fast kontaktareal uavhengig av lufttrykk, belasting eller bruk. For et standard dekk beregnet for jordbruk, betyr det at kontaktflaten er begrenset til dekkets bredde.

Fordelen med Michelin EvoBib er at det har to kontaktflater; et høyere dekktrykk når man kjører på veien, og et lavt dekktrykk for bruk på jordet. Det oppnås med en ”heisfunksjon” som er bygget inn i dekkets design. Det innovative designet gjør at dekkflaten blir bredere ved at dekkskulderens slitebaneblokker får kontakt med underlaget når dekket har et lufttrykk på under 1,2 bar. Takket være denne løsningen øker kontaktflaten med 20 prosent, ikke bare i bredden, men også i lengden. Med en jevn fordeling av lasten forbedres trekkraften betraktelig og pakkingen av jorden reduseres.

Michelin Evobib – den tredje revolusjonen!
Her er den tredje revolusjonen innen innovativ dekkdesign for landbruket etter Radial og Ultraflex.

Dette teknologiske gjennombruddet har vært mulig takket være to viktige elementer i rammen til EvoBib:

1. Et nytt belte i et mønsterområdet
2. En ny struktur på dekkstammen og radialsjiktet

Ved høyt dekktrykk løftes dekkmønsteret opp av det øverste beltet som består av flere overlappende lag, som sikrer en enhetlig kontaktflate for bedre ytelse på veien (holdbarhet, komfort, og forbruk). Dette beltet har en kontrollert gradvis stivhet som bidrar til å skape en ”heiseffekt". Ved lavt dekktrykk utvides dekkskuldrene takket være "heiseffekten", som er et resultat av den patenterte dekkstammen. Effekten oppnås gjennom en sammensatt anordning av flere tekstillag langs kanten av mønsterarealet, som tillater skulderblokkene å rotere med lavt dekktrykk, noe som øker mønsterets overflate. Denne effekten øker kontaktflaten på over 20 prosent i lengde og bredde og gir bedre trekkraft, spesielt ved høyere effektuttak.

Med nye Michelin Evobib betyr forskjellen i trekkraft at man har 20 ekstra hestekrefter som man kan ta ut på jordet. Motoreffekten har imidlertid kun 160 hestekrefter, til tross for at man har en motor på 300 hestekrefter. Det gjør at brukerne nå kan bruke ni skjær på plogen i stedet for åtte. Det betyr også at arbeidstiden for pløying av et område på 160 hektar kan bli én dag mindre.

[1] På en traktor med 300 hk

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)