MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R – for gate og bane

Michelin lanserer Michelin Pilot Sport Cup 2 R for å svare på de høye kravene til sportsbilsjåfører. Dekket tilbyr gode kjøreegenskaper, både på banen og vanlig vei.

Michelin Pilot Sport Cup 2 R (R for Racing) er utviklet for å takle høy ytelse og leverer presis styring på tørre baner. Dette er dekket for de som skal sette rundetider. Det bekreftes av interne tester som Michelin har gjennomført på den italienske Nardo-banen. En Porsche 911 GT2 RS med Michelin Pilot Sport Cup 2 R-dekk kjører hele 2,9 sekunder raskere rundt banen (0,5 sekunder per kilometer) enn den gjør med Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. En så stor forbedring i rundetiden ville vanligvis krevd 30 prosent større motorkraft.

Et annet bevis for at det nye dekket leverer gode rundetider, er rundetiden en Porsche 911 GT3 RS med Michelin Pilot Sport Cup 2 R satt på den 20,6 kilommeter lange Nürburgring-nordsløyfa. Den 20. april 2018 satt man for første gang en rundetid på under syv minutter med et gategodkjent dekk.

For å lage et dekk med disse egenskapene, har Michelins ingeniører brukt gummiblandinger fra Michelins motorsportavdeling. Det nye dekkmønsteret i Michelin Pilot Sport Cup 2 R er utviklet for tørre baneforhold. For at mer gummi skal være i kontakt med underlaget, har Michelin minsket dekkmønsteret i den ytre delen av slitebanen og i tillegg gjort det sentrale sporet i dekket smalere. Dette gjør mønsterblokkene stivere og de kan derfor stå imot større krefter. Dette øker presisjonen under kjøring. Totalt har har kontaktflaten mellom dekk og underlag økt med nesten ti prosent.

Michelin Pilot Sport Cup 2 R kommer til å være tilgjengelig som et alternativ for modellene Porsche 911 GT2 RS og Porsche 911 GT3 RS i dimensjonene 265/35 ZR20 (99Y) og 325/430 ZR21 (108Y).

Dekket er tilgjengelig på markedet i dag. Flere godkjente orginalmonteringer kommer i fremtiden.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 114 000 ansatte over hele verden og 70 produksjonsanlegg i 17 land, som sammen produserte 190 millioner dekk 2017. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.