Bygger 97 studenthybler i Gjøvik

Moelven Byggmodul AS signerer avtale med Studentsamskipnaden i Oppland (SOPP) som innebærer leveranser og montering av 97 studenthybler på Kallerud i Gjøvik.

Moelven Byggmodul har totalentreprisen for bygget og leveransen omfatter totalt 102 moduler. Ordreverdien for Moelven Byggmodul er ca. 44 mill. eks. mva. Bygget skal stå ferdig innflyttingsklart for studentene 1. august 2013.

Kontrakten signeres i dag tirsdag ettermiddag kl. 16.30.

Glade selgere
Salgsteamet hos modulprodusenten i Moelv, salgssjef Gunnar Erik Skjæret og markedssjef Jo Finborud, er godt fornøyd med at SOPP valgte Moelven Byggmodul som leverandør til hybelprosjektet og ser fram til at studentene kan flytte inn til skolestart.

- Gjennom en god og løsningsorientert prosess med SOPP klarte vi å bli enige om gjennomføringen av prosjektet. Dette viser igjen at vårt modulbaserte byggesystem er konkurransedyktig i studenthybelsegmentet. Industrialisert bygging og kort leveringstid er ansett som en klar fordel sett i forhold til plassbygde løsninger i dag. Grunn– og betongarbeid foregår samtidig som modulene bygges i fabrikken på Moelv, sier Finborud.

Bygget er tegnet av JAF Arkitekter AS.

Studenthybler vekker oppmerksomhet
Det er imidlertid ikke første gang Moelven bygger studenthybler. Hybelprosjektet Bakkenteigen i Vestfold
vakte i fjor høst stor oppmerksomhet hos studentsamskipnader landet over som ønsker å bygge kostnadseffektive studentboliger basert på støtte fra Regjeringen.

- Prosjektet på Kallerud er bygget etter samme prinsippet.
Regjeringen har satt stramme krav til studentsamskipnadene for at støtte til bygging skal oppnås. Det skal blant annet ikke koste mer enn maks 480.000 kroner eks moms å bygge en boenhet. Dette dreier seg om moderne hybelenheter bygget etter dagens standard og komplekse normer. Alle som driver i bransjen vet at statens krav er knallharde. Derfor ble Moelven hybelkonsept avgjørende fordi å bygge og oppføre et høystandard hybelbygg i fabrikk i kontrollerte former er vesentlig raskere og rimeligere enn tradisjonell plassbygging, sier direktør Per Brandsæter i SOPP.

Kunnskapsministeren vil støtte flere hybler
Og prosjektet, som er bygget med moduler i tre, passer som hånd i hanske inn i regjeringens ambisjon om at det skal bygges flere studentboliger her i landet. Boliger som er til å leve med økonomisk både for studenter og studentsamskipnader.

- Kunnskapsminister Kristin Halvorsen ønsker å jobbe for at det gis støtte til dobbelt så mange - 2000 hybler - i 2013. Vi mener at vårt prosjekt i samarbeid med Studentsamskipnaden i Vestfold (SIV) og SOPP gjør hennes ambisjoner fullt overkommelige, sier Jo Finborud og Gunnar Erik Skjæret.

Moelven jobber nå konkret med flere hybelprosjekter for andre studentsamskipnader.

NB! Illustrasjon er vedlagt. Krediter JAF Arkitekter AS!

For ytterligere informasjon:
Markedssjef Jo Finborud i Moelven Byggmodul, mobil 90 55 11 33
Direktør
Per B. Brandsæter i SOPP, mobil 90 85 47 04

Moelven Industrier ASA er et Skandinavisk industrikonsern som leverer produkter med tilhørende tjenester til det skandinaviske byggmarkedet. Konsernets virksomheter har ca. 3400 medarbeidere og omsetter årlig for rundt NOK 8 milliarder. Konsernets 52 enheter er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer. Konsernets formål er å gi folk gode rom.