Engebret Dæhlin skal lede ny industriklynge

Engebret Dæhlin (53) er ansatt som klyngeleder i den nyetablerte industriklyngen Norwegian Wood Cluster.

Dæhlin kommer fra en stilling i Yara International ASA der han har ansvar for drift og utvikling av Yaras terminaler i Europa.

- Med Engebret Dæhlin om bord har vi fått en meget godt kvalifisert leder til å stå i spissen for klyngen. Han har erfaring fra å drive konkurranseutsatt industri i globale markeder og har solid utdannelse med to mastergrader, sier direktør Erik A. Dahl i Mjøsen Skog SA.

Røtter i Innlandet
Dahl legger til at Dæhlin har sine røtter i Innlandet.

- Han har en profil som samsvarer meget godt med det vi har ønsket oss, sier Dahl.

Dahl er styringsgruppeleder for Norwegian Wood Cluster.

Ser fram mot oppstart
Dæhlin selv er glad for å blitt tilbudt stillingen som klyngeleder og ser fram til å starte jobben.

- Bruk av tre som byggemateriale har virkelig fått vind i seilene og økt oppmerksomhet i det siste. Mye nytt er allerede på gang, det er mange ideer og potensialet er stort.  For meg er det en stor motivasjon å kunne jobbe med aktørene gjennom hele verdikjeden fra skog til ferdig bygg og sammen utvikle dette til å bli en ledende industriklynge innen trebyggeri. Håper det kan bidra til enda mer vind i seilene. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang med ny og spennende jobb 1. september, sier Dæhlin.

Solid utdanning
Engebret Dæhlin er utdannet som sivilagronom fra NMBU og har også en mastergrad fra Handelshøyskolen BI. Han har tidligere arbeidet blant annet innen landbruksforskningen og i Felleskjøpet Agri, der han var produktsjef for gjødsel og kalk. Dæhlin er bosatt i Ottestad, der han driver en landbrukseiendom. Han tiltrer stillingen den 1. september.

Klyngeleder vil få kontorplass i Mustad Næringspark på Gjøvik.

Skog, industri og bygg
Norwegian Wood Cluster består av aktører innen verdikjeden skog, industri og bygg. Deltakerne er Hunton Fiber AS, Forestia AS, Boligpartner AS, Moelven Industrier ASA, Gausdal Bruvoll SA, Mjøsen Skog SA, Glommen Skog SA, Statskog SF og NTNU.

- Målet er å utvikle en internasjonalt ledende klynge for industrielt og bærekraftig trebyggeri. Det skal vi blant annet gjøre gjennom sterkere samhandling innad i verdikjeden og ved tettere samarbeid med kunnskapsmiljøene, sier styringsgruppeleder Erik A. Dahl.

For ytterligere kommentar:
Erik A. Dahl + 47 934 12418
Engebret Dæhlin +47 995 53 727

Sitater

Engebret Dæhlin har en profil som samsvarer meget godt med det vi har ønsket oss.
Erik Dahl, styreleder i Norwegian Wood Cluster