Moelven støtter vakker kunst i Aarhus

Kunstverket Time goes by ble vist for første gang ved Sculpture by the Sea Aarhus 2015, som ble åpnet 5. juni. Skulpturen er en trekonstruksjon av den bergensbosatte kunsthåndtverkeren Hilde A Danielsen.

Moelven Wood AS har sponset kunstneren med Sibirsk lerk. Kunstverket vil over tid få en vakker grå patina, som gir levende fargespill i kunstverket over tid av vær og vind.

Time goes by har fasong som ett stilistisk timeglass sett fra siden, ett heksagon i grunnplan og det er meget romlig, har mer luft enn masse, matematiske prinsipper gir overraskende optiske effekter.

- Kunstkonseptet omhandler tid og rom, gir ulike assosiasjoner og åpner for frie tolkninger om vår samtid og samfunn. Alt fra mellommenneskelige erfaringer til globale klimatiske, økonomiske, og politiske vinder, sier kunstneren selv.

Time goes by er 4,6 x 4,6 m grunnplan og 5,5 m høy. Det består av i hovedsak naturlige materialer og syrefaste metalfester. Det er benyttet 200 lengder á 4,8 meter lekter i sibirsk lerk i dimensjonen 45 x 70 mm.

- Kunstverket er inspirert av norsk lafteteknikk og det faktum at tømmerhusene lot seg demontere, flyttes og gjenbrukes. Alle lektene er nummeret, nøye målsatt og forboret i Bergen. Særlig var tømmer fra Trønderlag og sørover av høy verdi i Nord Norge tidligere på grunn av liten tilgang til store skoger, sier Danielsen.

Kunstneren har valgt sibirsk lerk for god holdbarhet som skyldes svært sakte vekst i arktiske strøk.

- I min barndom undret jeg meg over de store drivtømmerstokkene vi fant i fjæra i Nordnorge, så ulik vår egen vegetasjon. Jeg forsto senere de kom fra stormer langt ute i Barentshavet og det faktum av Norges grenser til Russland. Denne erfaringen med bruk av drivtømmer til hushold og sjøbod i nord har inspirert meg, sier hun.

Danielsen er opprinnelig fra Rolløya og Senja i Troms, bosatt i Bergen siden Kunsthøyskolen og arbeider verden over. Hun arbeider i ett grenseoverskridende felt mellom skulptur, kunsthåndverk og arkitektur. Danielsen har plassbygd og vist kunst i Norge, Nederland, Danmark, Finland, Polen, England, Sør Korea, Japan og Australia.

Sculpture by the Sea Aarhus 2015 varer fram til 5 juli. Skulpturen er montert på stedet av kunsthåndverkeren selv, og to medarbeidere fra Norge og USA. Danielsen har forbredt deltakelsen i ett år. En rekke støttespillere og medarbeidere har bidratt. Det ventes en halv million besøkende disse sommerdagene. Hele 56 kunstnere deltar fra 24 nasjoner. Danielsen er den eneste fra Norge.

- Ideen om å bringe kunsten ut til stranden og havet kommer opprinnelig fra Australia, Sculpture by the Sea Bondi ble etablert av David Handley i 1997. I dag er den en av verdens største og skulptureventer. Sculpture by the Sea Aarhus er en biennale og årets er den fjerde i rekken siden 2009, sier Danielsen.

Mer om Sculpture by the Sea Aarhus 2015 her: www.sculpturebythesea.dk

Mer om Hilde A Danielsen her www.hildeadanielsen.no