Moelvens nya styrelse

Den nya styrelsen i Moelven blev idag kl. 10.30 vald av Moelvens bedriftsförsamling. Det är därmed klart att tidigare koncernchefen Svein Skorstad (59) i Coop Norden blir Moelvens nya styrelseordförande.

Svein Skorstad kommer från Coop Norden där han varit koncernchef, vilken befattning han i dagarna lämnar med pension. Han har också omfattande erfarenhet från andra ledande befattningar inom Coop-systemet, bland annat som chef för Coop Norge. Skorstad har också varit administrerande direktör i Gilde Norsk Kjøtt, Hed-Opp Slakterier och HOFF Norske Potetindustrier. Han är utbildad ingenjör och ekonom.

Övriga styelseledamöter är:

Ola Mørkved Rinnan (57) är koncernchef i Eidsiva Energi AS sedan 2001. Innan det var han Executive Vice President i Nordea Norge. Under åren 1993-95 var han koncerndirektör i Moelven Industrier ASA och 1996-99 direktör Moelven Limtregruppen AS.

Ingrid Dahl Hovland (47) är administrerande direktör i Spenncon AS. Tidigare har hon varit administrerande direktör i Selvaagbygg och direktör i Veidekke AS. Hon är utbildad civilingenjör.

Torstein A. Opdahl (59) är jord- skogsbrukare i Grue. Opdahl har lång erfarenhet från styrelsen i  Glommen Skog och var styrelseordförande från år 2000 till 2006. Han har dessutom varit styrelseledamot i Norges Skogeierforbund under perioden 1999 till 2003. Opdahl har varit styrelseledamot i Moelvenkoncernen från 2002.

Guro Vale Kvavik (36) är skogsägare i Skien. Vale Kvavik driver idag egen advokatpraktik. Tidigare har hon arbetet som juridisk förstekonsult i Landbruksdepartementet, dommarfullmäktige och advokat.  Hon är även styrelseordförande i Gjerpen Skogeierlag.

Even Mengshoel (54) är lantbrukare. Han är dessutom styrelseordförande i Mjøsen Skog AB och har styrelseuppdrag i Norges Skogeierforbund och Trefokus AS. Mengshoel har varit styrelseledamot i Moelvens styrelse sedan 2001.

Suppleanter:
Elisabeth Krokeide (44) är anställd i Eidsiva Vekst som projektdirektör. Hon är utbildad civilekonom och auktoriserad revisor.

Svein Haare (59) är direktör i Viken Skog. Han är utbildad civilekonom.

Arbetstagarrepresentanter:

Arne Rødø (56) är anställd på Moelven Van Severen AS som eldare och torkbas. Rødø har ingått i Moelvens styrelse sedan 2004.

Iver Mellby (52) är anställd på Moelven Mjøsbruket AS som eldare och reparatör. Melby har ingått i Moelvens styrelse sedan 1996.

Suppleant:
Gunde Haglund (56) är anställd på Moelven Notnäs AB som översorterare. Haglund har varit deltagande suppleant i styrelsen sedan 2005.

Det planeras att reducera styrelsen från dagens 8 till 7 ledamöter efter ett förslag till ändring av bolagsordningen som blir framlagt på bolagsstämman den 20 april.

För ytterligare information:

Svein Skorstad, styrelseordförande, Moelven: +46 70 201 22 60