Sterke tall fra Moelven

Stor etterspørsel etter bærekraftige byggematerialer sørger for at Moelven leverer ett av sine beste halvårsresultat.

Moelven Industrier ASA leverte et resultat på NOK 308,9 millioner i første halvår i 2018. Det er en økning på NOK 51,4 millioner sammenlignet med første halvår i fjor. Omsetningen i 2018 var på NOK 5773,4 millioner (NOK 5618,9 i 2017).

Konsernsjef Morten Kristiansen i Moelven Industrier ASA kan se tilbake på ett av de bedre halvårsresultatene i Moelvens historie.

- Den internasjonale etterspørselen etter industritre holder stand, og Timber-divisjonen bidrar sterkt til gode tall i Moelven-konsernet. Vi har også hatt en normal høysesong for byggevarehandelen i Norge og Sverige, selv om det virker som byggesesongen kom litt senere i gang enn normalt. For divisjonen Byggsystemer, som består av limtre, byggmoduler og systeminnredninger, har halvåret totalt sett vært litt svakere enn fjoråret, men det er gledelig å se at tallene for andre kvartal er bedre enn i 2017, forklarer Kristiansen.

Gode tømmerlager

Skogsdriften har vært hardt rammet av branner og produksjonsstopp som følge av ekstrem tørke i sommer, spesielt i Sverige.

- Det har vært en utfordrende sommer for bransjen, men Moelven har gode tømmerlager som vil forsyne sagbrukene våre som planlagt utover høsten, sier Kristiansen.

Bærekraftig utvikling

Bærekraft er et viktig satsningsområde for Moelven, og selskapet jobber med å ta i bruk nye løsninger for driften. Ved Moelven Våler blir det investert 58 millioner kroner på en ny tømmersortering. Denne bruker røntgenteknologi, og er den første i sitt slag i Norge. Løsningen sørger for å få brukt hver tømmerstokk til det den passer best til, noe som gjør at det blir mindre svinn og mer effektiv drift.

- Denne investeringen, og vår satsning på Big Data-prosjektet «Det digitale Sagbruket» som vi presenterer denne uken på Trä og Teknik-messen i Gøteborg, er eksempler som baner veg for en mer digital og bærekraftig treindustri, sier Kristiansen.

Forbedringspotensial

Moelven har divisjoner som påvirkes ulikt av konjunktursvingninger. Selskapet operer i ulike markeder, og dette gir et godt utgangspunkt for videre forbedringer.

- Vi jobber kontinuerlig med å forbedre driften og strukturen i konsernet for å kunne levere best mulig resultat på en bærekraftig måte. Dette arbeidet har pågått i flere år, og fortsetter med høy intensitet framover, sier Kristiansen.

Les kvartalsrapporten for Q2 2018 her

For ytterligere informasjon: