Urban Bodare ny VD på Moelven Dalaträ AB

Urban Bodare (48) er ansatt som ny VD ved Moelven Dalaträ AB i Mockfjärd i Sverige. Bodare har siden 1986 vært VD ved sagbruket Grangärde Ångsåg Trävare AB i Dalarna. Han har også spilt en aktiv rolle i den svenske treindustribransjen siden 1970-tallet.

Foruten ansvaret som VD, har Urban Bodare en eierandel på 24 prosent i selskapet Grangärde Ångsåg Trävare AB. I avtalen med Moelven har Bodare forpliktet seg på å selge sin eierpost i selskapet før han tar over som VD ved Moelven Dalaträ AB.

- Årsaken til at jeg har takket ja til tilbudet fra Moelven er først og fremst lysten på å overføre til et større sagbruk en del av mine ideer og muligheter for spesialisering som et lite sagbruk har. Som bransjemann gjennom mange år har jeg med stor interesse fulgt Moelvens utvikling av sine sagbruk. I tillegg til at vi har sammenfallende ideer om hvordan sagbruk skal drives, har nok Moelvens betydelige oppkjøp i Sverige i sommer fått meg til å ta steget over fra å være medeier og VD i et mindre konkurrerende selskap, til å bli en del av Moelvens industrielle satsning på treindustri, sier Urban Bodare.

Administrerende direktør Anders L. Fossum i Moelven Treindustrigruppen AS sier at han kjenner Bodare gjennom mange år i den svenske treindustribransjen. - Bodares tenkesett stemmer veldig godt overens med vår filosofi, og jeg ser fram til et godt samarbeid framover, sier Fossum.

Moelven Dalaträ AB har en produksjonskapasitet på 145.000 kubikkmeter, har i dag 90 ansatte og omsetter årlig for cirka 260 millioner kroner (NOK). Urban Bodare etterfølger Ulf Rosenlund som tok over som VD ved Moelven Notnäs AB i Torsby i

Moelv, 1998.10.09,
Oddvar Hemsøe,