Vant Optimera-avtale verdt 400 millioner

Moelven vant rammeavtale på ca. kr 400 mill. i konkurranse med svenske trelastleverandører

Svenske aktører med overkapasitet som følge av svekkede markeder markerte seg sterkt i kampen om årsavtale med Optimera for trelast. Likevel trakk Moelven Wood det lengste strået i konkurransen om rammeavtalen for 2013 med en verdi på tett oppunder 400 millioner kroner. Kvalitet, sortiment og logistikk avgjorde, ved siden av pris.

Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Årsavtalen med Moelven Wood gjelder produktgruppene fasade og utemiljø, interiørprodukter og konstruksjonsvirke. Dette er store produktgrupper, og kontrakten med Moelven er den største enkeltavtalen Optimera inngår for 2013.

Moelven Wood måtte imidlertid konkurrere hardt med svenske aktører som nå har vendt blikket sterkere mot Norge. Store, svenske sagbruk opplever stagnasjon i flere markeder inkludert USA, Nord-Afrika, Midt-Østen og til dels Europa – i kontrast til situasjonen i Norge.

– I Optimera står vi hver dag ansikt til ansikt med proff- og privatkunder og deres krav til oss som byggevareleverandør. Vi opplever en god forståelse for dette hos Moelven Wood, på kombinasjonen av pris, kvalitet, sortiment, samt på betydningen av tett dialog med både oss og våre kunder om rasjonalisering av verdikjeden, sier Pål Erichsen, kategorisjef for trelast og plater i Optimera.

Kontraktens volum stiller store krav til både produksjonsstabilitet og leveringsdyktighet. Moelven Woods distribuerer fra produserende bruk og distribusjonssentrene Langmoen, Are og Van Severen.

– Kontrakten med Optimera blir vår største enkeltavtale. Ved å vinne kontrakten, opplever vi å ha fått uttelling for vårt fokus på innovasjon, produktutvikling og kvalitet. At vi er Norges eneste landsdekkende trelastprodusent og har kortreist logistikk tilpasset norske forhold, har også gått i vår favør, sier adm. dir. Sverre Kværner i Moelven Wood.

Optimera har også vektlagt bransjeansvaret Moelven tar for videreutvikling av tre som byggemateriale.

For ytteligere info: Sverre Kværner, mob: 9524 3807