Første fondsrating for NorQuant

Det var en sterk januarmåned for kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning, og fondet har i dag fått sin første fondsrating fra ratingselskapet Morningstar.

Det var en negativ start på det norske aksjemarkedet i januar og Oslo Børs brede indeks falt med 2,2 prosent. Markedsrentene steg i løpet av måneden og den tiårige obligasjonen ble notert ved utgangen av måneden til 3,52 prosent, opp med 26 rentepoeng.

For det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset ble det en positiv start på året etter et par utfordrende måneder ved utgangen av 2023. Resultatet for januar endte på +3,8 prosent. Det var hovedsakelig fondets eksponering mot amerikanske og japanske aksjer som ga det største positive bidraget til utviklingen, men en sterkere dollar og euro bidro også positivt. Dollaren styrket seg med 3,4 prosent og euroen med 1,2 prosent.

I begynnelsen av februar økte fondet noe eksponeringen mot rentebærende investeringer fra 26 til 32 prosent. Økningen skjer helt på bekostning av at europeiske eiendomsaksjer – som tidligere utgjorde 6 prosent av fondets investeringer – forlater porteføljen. Aksjeandelen utgjør i dag 68 prosent av porteføljen.

Fondet ble lansert 11. januar 2021 og fikk i dag sin første fondsrating fra fondsratingselskapet Morningstar. Fondets rating endte på 5 på fempunktsskalaen. Siden oppstarten har fondet gitt en avkastning på 33,72 prosent og gjennomsnittlig avkastning de siste tre årene på 10,53 prosent er oppnådd med en volatilitet på 8,91 prosent. Dette kan sammenlignes med utviklingen på Oslo Børs, som i løpet av de samme tre årene hadde en gjennomsnittlig avkastning på 11,41 prosent og en volatilitet på 13,0 prosent.

– Da vi lanserte fondet var det med en uttalt målsetting å skape aksjelignende avkastning til en betydelig lavere risiko. Tre år senere kan vi konstatere at vi har lykkes med dette og det er vi godt fornøyd med, sier Stefan Fjørtoft Jensen i NorQuant Kapitalforvaltning.

Fondet tilhører risikoklasse 3 på risikoskalaen 1-7, hvor 7 indikerer høyeste risiko.

Stefan Fjørtoft Jensen, COO +47 952 29 557

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Da vi lanserte fondet var det med en uttalt målsetting å skape aksjelignende avkastning til en betydelig lavere risiko. Tre år senere kan vi konstatere at vi har lykkes med dette og det er vi godt fornøyd med.
Stefan Fjørtoft Jensen, COO i NorQuant Kapitalforvaltning