Fortsatt økt aksjeandel for trendfølgende fond

Etter den positive trenden som for tiden råder på de globale aksjemarkedene, øker det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset nå andelen aksjer til det høyeste nivået på over to år.

Måneden startet positivt for verdens aksjemarkeder. Men etter at den amerikanske sentralbanken, Fed, signaliserte at renteøkningene ikke er over for denne gang, falt aksjemarkedene på bred front. Og det til tross for at Fed samtidig lot den amerikanske styringsrenten stå uendret. En uke senere overrasket både Bank of England og Norges Bank med en dobbel økning av sine respektive styringsrenter.

Alt i alt var det en positiv verdiutvikling for verdens aksjemarkeder når juni oppsummeres, og det ble notert betydelige oppganger flere steder. Blant annet klatret den brede amerikanske indeksen Dow Jones Industrials Average med 4,6 prosent, mens oppgangen på Oslo børsen var mer forsiktige 1,3 prosent. Den japanske Nikkei-indeksen registrerte den sterkeste utviklingen av de store indeksene, som steg med 7,4 prosent.

Det ble registrert betydelige bevegelser i rentemarkedene og både korte og lange renter steg i løpet av måneden. I råvaremarkedet tapte gull 2,7 prosent til 1929 dollar per unse, mens prisen på WTI-olje steg 3,7 prosent til 70,6 dollar fatet.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning sank med 0,3 prosent i løpet av måneden med hovedsakelig amerikanske aksjeindekser blant de positive bidragsyterne. Men eksponeringen mot aksjer i Europa, Japan og fremvoksende markeder bidro også positivt mens amerikanske og rentepapirer bidratt negativt. Verdiutviklingen var i tråd med sammenligningsindeksen.

Fondet fortsetter nå å øke eksponeringen mot aksjer til 66,5 prosent, den høyeste vektingen siden februar 2021. Innen aksjer reduseres eksponeringen mot japanske aksjer mens eksponeringen mot fremvoksende markeder og Europa økes. Økningen i aksjer skjer på bekostning av redusert andel rentepapirer. Det er også en betydelig omfordeling fra amerikanske til europeiske statspapirer innenfor rentedelen. Etter justeringene utgjør eksponeringen mot rentepapirer 33,5 prosent av fondets aktiva.

– Siden NorQuant Multi-Asset forvaltes etter en momentum-følgende modell, betyr dette noen ganger betydelige omfordelinger innenfor individuelle aktivaklasser, noe vi definitivt legger merke til akkurat nå, sier Thomas Nygaard, porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Thomas Nygaard, porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning