Høyere andel eiendommer i porteføljen

Børsnoterte eiendommer opplever fortsatt prisøkninger og derfor øker det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset nå eksponeringen mot aktivaklassen til det høyeste nivået noensinne.

September viste seg å være en svært interessant måned for finansmarkedene etter at Kinas sentralbank i slutten av måneden kunngjorde den største stimulanspakken siden pandemiutbruddet. Tiltakene innebærer blant annet rentereduksjoner på boliglån med gjennomsnittlig 50 prosentpoeng og reduksjon av investeringen i forbindelse med boligkjøp til 15 prosent av kjøpesummen. Stimuleringen rettet mot eiendomsmarkedet kommer som følge av prisfallet siden toppen i 2021, som har påvirket økonomien negativt. Rundt 70 prosent av kinesiske husholdningers kapital er bundet opp i eiendom.

Stimuleringstiltakene resulterte i et rally på Hong Kong-aksjemarkedet, som avsluttet måneden med en oppgang på hele 17,5 prosent. Indeksnoteringen på 21,133 for Hang Seng-indeksen er det høyeste nivået siden tidlig i 2022. Langsiktige markedsrenter falt tilbake, og for eksempel ble den amerikanske tiårsrenten notert til 3,79 prosent, 12 basispunkter lavere enn en måned tidligere .

På hjemmebane var det en svak måned for Oslo Børs til tross for en positiv utvikling etter en negativ start. Hovedindeksen registrerte en nedgang på 2,3 prosent. Den norske tiårsrenten handlet sidelengs i løpet av måneden og ble ved månedsskiftet notert til 3,29 prosent.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning hadde en positiv måned, med en økning på 2,1 prosent. De største bidragsyterne var investeringer i fremvoksende markedsandeler og europeisk eiendom. De fortsatt fallende markedsrentene har etablert en sterk prisutvikling på børsnoterte eiendommer og NorQuant Multi-Asset øker sin allerede store eksponering mot aktivaklassen ytterligere. Økningen kommer hovedsakelig i europeiske eiendommer.

– At vår trendfølgende strategi nå øker den allerede høye andelen eiendommer i porteføljen er et vitnesbyrd om økt risikovilje i markedet og den sterke pristrenden som nå råder på børsnoterte eiendommer, sier porteføljeforvalter Erik Lidén.

Etter de siste endringene utgjør porteføljen 55 prosent aksjer og 45 prosent børsnoterte eiendommer.

Siden fondets oppstart i januar 2021 er oppgangen for fondet 50,5 prosent mot 31,2 prosent for referanseindeksen.

Fondet tilhører risikoklasse 3 på risikoskalaen 1-7, hvor 7 indikerer høyeste risiko.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

At vår trendfølgende strategi nå øker den allerede høye andelen eiendommer i porteføljen er et vitnesbyrd om økt risikovilje i markedet og den sterke pristrenden som nå råder på børsnoterte eiendommer.
porteføljeforvalter Erik Lidén.