Mindre nedgang for NorQuant Multi-Asset i 2022

Pressede aksjemarkeder mot slutten av året bidro til at det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning fikk en negativ desembermåned og dermed en nedgang for 2022. Men til tross for dette havner fondet i toppen av sin kategori.

Etter et par måneder med positive aksjemarkeder var det stort sett røde tall i løpet av årets siste måned. Det var fremfor alt i USA det negative klimaet tok tak; for eksempel tapte den teknologitunge Nasdaq Composite-indeksen 8,7 prosent og den brede S&P 500-indeksen tapte også 5,9 prosent. Oslo Børs hadde i denne sammenheng en litt bedre måned og stengte på -2,6 prosent.

Langsiktige markedsrenter steg generelt i løpet av måneden, og for eksempel ble den amerikanske tiårige statsobligasjonen notert opp 27 basispunkter til 3,88 prosent. Den norske ekvivalenten hadde imidlertid kun en forsiktig økning på 5 poeng til 3,19 prosent.

På råvaremarkedet kan det noteres at både gullprisen og oljeprisen gikk sidelengs og kun noterte mindre endringer i løpet av måneden. Oljeprisen er for tiden i en negativ kortsiktig trend, hovedsakelig farget av spredningen av covid-19 i Kina, som markedet tror vil føre til redusert etterspørsel etter det svarte gullet.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset ble negativt påvirket av prisutviklingen på råvarer og spesielt amerikanske aksjer i løpet av måneden, og utviklingen for desember kom opp i -1,7 prosent. Fondets investeringer i europeiske og japanske aksjer samt amerikanske obligasjoner viste en nøytral utvikling målt i norske kroner. Euroen styrket seg mot den norske kronen med rundt 2,4 prosent, noe som hadde en positiv effekt på resultatet.

Fondets utfall for 2022 kan summeres til -2,4 prosent, som kan sammenlignes med -8,5 prosent for fondets sammenligningsindeks. Siden oppstarten i januar 2021 har fondet levert en avkastning på +16,0 prosent ved en moderat volatilitet på 10,9 prosent. Utfallet for sammenligningsindeksen i tilsvarende periode er +0,1 prosent. Med det resultatet plasserer fondet seg i det absolutte toppsjiktet av kombinasjonsfond for 2022 og helt siden lansering har NorQuant Multi-Asset vært ett av fondene med høyest avkastning, sammenlignet med andre kombinasjonsfond i NOK.

- 2022 var et virkelig utfordrende år og jeg kan konstatere at modellen vår klarte å begrense nedgangen. Da vi startet Multi-Asset var det med en ambisjon om å levere høy risikojustert avkastning og jeg ser frem til hva modellen kan prestere på markedet i 2023, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

For januar er fondets eksponering mot rentepapirer økt betydelig (fra 28 % til 46 %). Økningen består i stor grad av økt eksponering mot globale statsobligasjoner og europeiske selskapsobligasjoner. Økningen skjer nesten utelukkende på bekostning av redusert eksponering mot aksjer (fra 52 til 37 %) og i hovedsak er det redusert eksponering mot amerikanske og asiatiske aksjer. Råvareeksponeringen reduseres marginalt (fra 20 til 18%).

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, steg med 0,1 prosent i desember.