Ned for NorQuant Multi Asset i juni

Verdiutviklingen i juni var negativ for NorQuant Kapitalforvaltnings trendfølgende kombinasjonsfond NorQuant Multi Asset. Men til tross for det utfordrende klimaet, har fondet klart å stå imot nedgangene med en avkastning i år som er like under null.

Det var fortsatt utfordrende finansmarkeder i juni måned med fallende priser i børsnoterte eiendommer, aksjer og brede råvareindekser. Den brede indeksen for Oslo børs, OBX, falt med 9,2 prosent og blant annet var nedgangene store i eiendomsaksjer, hvor renteoppgang har hatt stor betydning for selskapenes kostnader ved å låne kapital i rentemarkedet. Oslo børs Eiendomsindex falt med 13 prosent i løpet av måneden. I rentemarkedet steg obligasjonsindeksen da den siste kraftige renteoppgangen snudde til fallende renter og dermed stigende obligasjonspriser. Det var en sårt tiltrengt oppgang i obligasjonskursene etter en periode med kraftige nedganger. For eksempel har den brede obligasjonsindeksen Bloomberg Barclays Global Aggregate Index tapt 9,1 prosent så langt i år.

NorQuant Multi-Asset, som er et trendfølgende kombinasjonsfond, ble negativt påvirket av fallende priser innen eiendom, aksjer og råvarer. Den positive verdiutviklingen på rentebærende instrumenter dempet nedgangen noe og fondet falt med 2,4 prosent.

NorQuant Multi Asset er et av få fond som har klart å parere det negative klimaet så langt i år. Siden årsskiftet har fondet tapt 0,5 prosent. Fondet ble startet 11. januar 2021 og den svenske andelsklassen ble startet 23. juni 2021. Fondet er fortsatt på topp i sin fondskategori og når den svenske andelsklassen nå også har et års historik, havner den på førsteplass på topplistene, for eksempel hos nettmeglerne Avanza og Nordnet.

- Målet da vi startet fondet var å gi sparerne et kombinasjonsfond som investerer i de aktivaklassene der trenden er positiv fremfor å begrense seg til en statisk blanding av kun aksjer og renter. Fondets gode resultater er et styrkebudskap gitt de turbulente markedene og det er inspirerende at det også rangerer høyt på fondslistene både i Norge og Sverige, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

Fondet øker nå eksponeringen mot renteinvesteringer (fra 29 til 35 %) på bekostning av eksponeringen mot aksjer (fra 31 til 28 %), råvarer (fra 20 til 18 %) og børsnoterte eiendommer (fra 20 til 19 %).

- Utviklingen i obligasjonskursene er positiv på kort sikt og fondets renteøkning skal sees på denne bakgrunn, sier Thomas Nygaard.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, fortsatte å utvikle seg negativt i takt med europeiske børser. Fondet tapte 5,9 prosent, som var en prosent lavere enn fondets referanseindeks.

For mer informasjon, kontakta

Målet da vi startet fondet var å gi sparerne et kombinasjonsfond som investerer i de aktivaklassene der trenden er positiv fremfor å begrense seg til en statisk blanding av kun aksjer og renter. Fondets gode resultater er et styrkebudskap gitt de turbulente markedene og det er inspirerende at det også rangerer høyt på fondslistene både i Norge og Sverige.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning