NorQuant Multi-Asset fortsetter å øke andelen aksjer

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning hadde en nøytral måned i februar og den negativt trendende råvareindeksen får nå forlate porteføljen.

Det var en blandet utvikling for de globale aksjemarkedene i februar. Oslo Børs hadde en god måned og hovedindeksen steg med 3,8 prosent. Stigende markedsrenter og fortsatt restriksjoner på hvordan du kan bevege deg på offentlige steder i Hong Kong straffet rentene hardt og den teknologitunge Hang Seng-indeksen tapte 9,4 prosent.

I rentemarkedet var det generelle oppganger etter at siste møteprotokoll fra den amerikanske sentralbanken, Federal Reserve, ble publisert mot slutten av måneden. Referatet viser at reduksjonen i den månedlige prisøkningstakten de siste månedene er velkommen, men at det er behov for mer bevis på fremgang for å være sikker på at inflasjonen er på en vedvarende nedadgående trend. Meldingen var at det er å forvente flere økninger i styringsrenten i USA fremover, noe som førte til at den amerikanske tiårige statsobligasjonen steg med 41 rentepoeng i løpet av måneden til 3,92 prosent. Det nærmer seg nå raskt nivåer sist notert i 2007. Den norske tiåringen steg med 61 poeng til 3,54 prosent. I råvaremarkedet modererte stigningen i gullprisen seg og falt tilbake til 1837 dollar per unse, ned 5,6 prosent.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset hadde en blandet måned hvor verdiutviklingen havnet stort sett uendret på +0,1 prosent. De viktigste positive bidragsyterne ble funnet blant amerikanske small cap-aksjer, europeiske aksjer og korte amerikanske selskapsobligasjoner. Alle disse beholdningene steg med 3 prosentpoeng eller mer.

Til tross for den blandede utviklingen for aksjer i februar, er den underliggende trenden positiv, noe som betyr at aksjeeksponeringen nå økes ytterligere (fra 54 % til 61 %). Økningen er hovedsakelig gjort mot amerikanske selskaper og små europeiske selskaper. Med dette når andelen aksjer i porteføljen det høyeste nivået siden mai 2021. Den negative råvareprisutviklingen fører til at gjenværende beholdning i en bred råvareindeks forsvinner fra porteføljen. Det er første gang siden starten i januar 2021 at fondet mangler en direkte eksponering mot råvarer. Renteeksponeringen holdes stort sett uendret på 39 prosent.

- I 2021 var andelen råvarer på sitt høyeste og utgjorde da 40 prosent av porteføljen. Råvareeksponeringen tjente våre aksjonærer godt i fjor, men etter den siste negative kursutviklingen er det på tide å selge beholdningen, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, falt 0,1 prosent, noe bedre enn referanseindeksen som falt 0,4 prosent i februar.

Thomas Nygaard, daglig leder +47 991 22 033

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 500 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fondene NorQuant Multi-Asset og NorQuant ESG. Fondene er tilgjengelige bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Quick facts

Nøytral utvikling i februar for trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset, som nå løfter andelen aksjer til den høyeste andelen siden mai 2021.
Tweet dette

I 2021 var andelen råvarer på sitt høyeste og utgjorde da 40 prosent av porteføljen. Råvareeksponeringen tjente våre aksjonærer godt i fjor, men etter den siste negative kursutviklingen er det på tide å selge beholdningen.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning