NorQuant Multi Asset ned på fallende obligasjonskurser og sterkere krone

Etter sterke markedsoppganger i amerikanske aksjer, men samtidig fallende obligasjons- og råvarepriser og sterkere krone, ble utfallet en nedgang på 3,7 prosent for det trendfølgende allokeringsfondet NorQuant Multi Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning i oktober.

Den amerikanske børsindeksen Dow Jones Industrial Average registrerte den største oppgangen på en enkelt måned på 46 år i oktober, opp 14 prosent. De andre store indeksene i USA registrerte også betydelige gevinster; S&P 500 steg med 8,0 prosent, mens oppgangen stoppet på 3,9 prosent for teknologitunge Nasdaq Composite. Oslo Børs noterte også en større oppgang og avsluttet måneden 6,5 prosent høyere. Gevinstene har kommet til tross for blandede rapporter for tredje kvartal.

Markedsrentene ble generelt notert opp i løpet av måneden. For eksempel steg den amerikanske tiårige statsobligasjonen til 4,15 prosent, opp med 32 poeng. Den britiske ekvivalenten falt imidlertid betydelig etter en periode med bratt oppgang i forbindelse med det foreslåtte magre budsjettet til den tidligere statsministeren Liz Truss. Etter rekordkort tid i embetet vil budsjettet nå ikke bli kvitt det. Den britiske tiåringen trakk seg tilbake fra 4,15 til 3,51 prosent eller med 64 poeng. De generelle økningene i markedsrentene gjør at obligasjoner tapte verdi til en viss grad.

I råvaremarkedet var det generelle nedganger, selv om oljeprisen steg opp i løpet av måneden; prisen på WTI-olje steg med 8,9 prosent. Bloomberg Commodity Index, som er en bred indeks som reflekterer ytelsen til en kurv av varer (energi, edle metaller, industrielle metaller, husdyr og korn), registrerte en nedgang på 1,1 prosent for måneden i dollar.

Det trendfølgende allokeringsfondet NorQuant Multi-Asset ble positivt påvirket av eksponeringen mot aksjer, mens investeringer i renter og råvarer påvirket resultatet negativt. Fondet er også påvirket av valutakursendringer fordi det har beholdninger notert i andre valutaer enn norske kroner. I løpet av måneden har den norske kronen styrket seg med 4,5 prosent mot dollar og med nesten 4 prosent mot euro, noe som påvirket verdiutviklingen i norske kroner negativt. Resultatet for måneden landet på -3,7 prosent, noe som betyr at utviklingen så langt i år utgjør -1,2 prosent.

Fondets renteeksponering økes noe (fra 44 til 46 %), det samme er råvareeksponeringen (22 til 23 %), mens eksponeringen mot aksjer er marginalt redusert (fra 32 til 31 %). På den annen side skjer det en stor justering innenfor aktivaklassen aksjer, hvor europeiske aksjer får en betydelig vekt på bekostning av eksponeringen mot asiatiske aksjer, som imidlertid holder seg på i overkant av 11 prosent av fondets kapital.

- Europeiske aksjer har kommet seg etter bunnfallet i slutten av september og vår modell tar den positive trenden på kort sikt og øker dermed eksponeringen mot dette markedet. Samtidig indikerer modellen at forholdet mellom avkastning og risiko i asiatiske aksjer fortsatt er god og derfor fortsatt med en betydelig eksponering der, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, steg 2,2 prosent i oktober.

For mer informasjon, kontakta

Europeiske aksjer har kommet seg etter bunnfallet i slutten av september og vår modell tar den positive trenden på kort sikt og øker dermed eksponeringen mot dette markedet. Samtidig indikerer modellen at utvekslingen mellom avkastning og risiko i asiatiske aksjer fortsatt er god og derfor fortsatt med en betydelig eksponering der.