NorQuant Multi-Asset øker i vekstorienterte og små bedrifter

Vekstorienterte aksjer var på vei opp i januar da inflasjonsbekymringene forsvant. Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning følger nå den kortsiktige sterke trenden.

Etter en negativ avslutning for aksjemarkedene året før, begynte den nye med ganske positive toner. Gevinstene kom etter at markedet tolket de siste makrotallene som at den voldsomme inflasjonen er på vei ned. Som en konsekvens av dette falt de langsiktige markedsrentene, noe som førte til at vekstrelaterte aksjer fikk et ekstra løft. Eksempelvis steg den teknologitunge Nasdaq Composite-indeksen med hele 10,7 prosent. Litt mer forsiktig var oppgangen for Oslo Børs, som steg marginalt med 0,5 prosent.

Renten på en amerikansk tiårig statsobligasjon falt med 37 poeng til 3,51 prosent, mens det ble notert en nedgang på 29 poeng for den norske tilsvarende 2,10 prosent. I råvaremarkedet fortsatte gullprisen å stige, og handlet til 1 945 dollar per unse, eller opp 6,5 prosent for måneden.

Det trendfølgende knasjonsfondet NorQuant Multi-Asset ble positivt påvirket av den fine utviklingen på aksjemarkedene, og avkastningen i løpet av januar ble summert til +5,5 prosent. De største positive bidragsyterne ble funnet blant fondets europeiske og asiatiske aksjeeksponering; eierandeler som begge steg med over 7 prosent i løpet av måneden. Avkastningen for fondets referanseindeks, som består av 50 prosent av aksjer og 50 prosent av renter, var litt høyere med +6,8 prosent.

– Vi er fornøyd med utviklingen gjennom måneden, selv om den er litt lavere enn fondets sammenligningsindeks. Vår modell tilpasser seg dynamisk til trendene i markedet og har så langt levert positiv avkastning på 14 av 25 måneder i et svært utfordrende klima, noe som er bedre enn en 50/50 eksponering som har lyktes med positiv avkastning på 10 måneder i samme periode, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

Fondet hadde en utvikling i 2022 som plasserte det i toppsjiktet av blandede fond på plattformene til nettmeglerne. Siden oppstarten i januari 2021 har fondet levert en avkastning på +22,3 prosent, mens referanseindeksen har gitt en avkastning på +6,9 prosent.

For februar økes fondets eksponering mot aksjer (fra 38 % til 54 %) via økninger mot en bred vekstmarkedsindeks og mot en amerikansk small cap-indeks. Begge indeksene har nylig merket en trendvending fra negativ til positiv på kort sikt. For å kompensere for denne økningen reduseres eksponeringen mot globale statsobligasjoner (rentene synker fra 45 til 38 %) og mot brede råvareindekser (råvarer synker fra 17 til 8 %).

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, steg 9,1 prosent i januar.

Thomas Nygaard, daglig leder +47 991 22 033

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 500 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fondene NorQuant Multi-Asset og NorQuant ESG. Fondene er tilgjengelige bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Vi er fornøyd med utviklingen gjennom måneden, selv om den er litt lavere enn fondets sammenligningsindeks. Vår modell tilpasser seg dynamisk til trendene i markedet og har så langt levert positiv avkastning på 14 av 25 måneder i et svært utfordrende klima, noe som er bedre enn en 50/50 eksponering som har lyktes med positiv avkastning på 10 måneder i samme periode.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning