NorQuant Multi-Asset opp i mars

Markedsuroen som preget finansmarkedene i begynnelsen av året fortsatte i mars med tidvis store kursbevegelser. Til tross for det utfordrende klimaet, fortsatte NorQuant Kapitalforvaltnings momentum-følgende kombinasjonsfond, NorQuant Multi-Asset, å levere en positiv avkastning.

Finansmarkedene i mars var preget av betydelig turbulens. Kraftige stigninger i råvarer tvang produsenter, som hadde sikret prisene sine ved å selge futures, til å betale inn penger umiddelbart. For de som manglet likviditet, stengte futuresmeglerfirmaet posisjonene ved å kjøpe tilbake futureskontraktene. Mange kontrakter som ble kjøpt tilbake samtidig skapte raske og kraftige oppganger i markedene for hvete, olje, gass og nikkel. Handel med nikkel ble stengt på London-børsen 8. mars, etter å ha handlet til over 100 prosent, til priser over 100.000 amerikanske dollar per tonn. Ved årsskiftet ble metallet omsatt for 13.000 dollar. Da markedet åpnet igjen etter en uke, falt prisen til 28.000 dollar.

Rentemarkedet var også turbulent og renten på en tiårig amerikansk statsobligasjon steg fra 1,83 til 2,33 prosent. Samtidig steg den kortere toåringen fra 1,43 til 2,34 prosent, altså marginalt høyere enn tiåringen. Når en statsobligasjon med kortere løpetid har høyere avkastning, kalles det vanligvis at rentekurven har snudd. Dette fenomenet mellom statsobligasjonen med 2 og 10 års løpetid har historisk sett vært ansett som en relativt god indikator på en resesjon.

NorQuant Multi-Asset er et regelbasert kombinasjonsfond som dynamisk tilpasser sine beholdninger til det rådende markedsklimaet. Fondet hadde nok en positiv måned og i mars var økningen 3,3 prosent. Dette kan sammenlignes med fondets referanseindeks som hadde en avkastning på -0,9 prosent. Så langt i år er fondet ca. uendret. De største bidragsyterne i løpet av måneden var fondets beholdning i brede råvareporteføljer, samt en beholdning i en portefølje av globale eiendomsselskaper.

Fondet øker nå eksponeringen mot aksjer (fra 24 til 30 %) og eiendom (fra 24 til 30 %) noe, på bekostning av redusert eksponering mot hovedsakelig renteinvesteringer (fra 21 til 12 %) samt råvarer (fra 31 til 28 %).

- Vi er svært fornøyd med utviklingen så langt i år, spesielt i et så utfordrende markedsklima. Eksponeringen mot aksjer har gått gradvis ned siden oktober i fjor, men nå øker vi den litt igjen. Vi har hatt en relativt høy andel råvarer i porteføljen og selv om den nå reduseres noe er andelen fortsatt høy, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, ble påvirket av det negative europeiske børsklimaet og tapte 0,8 prosent, noe som var på linje med fondets referanseindeks.

For mer informasjon, ta kontakt med

Vi er svært fornøyd med utviklingen så langt i år, spesielt i et så utfordrende markedsklima. Eksponeringen mot aksjer har gått gradvis ned siden oktober i fjor, men nå øker vi den litt igjen. Vi har hatt en relativt høy andel råvarer i porteføljen og selv om den nå reduseres noe er andelen fortsatt høy.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning