NorQuant Multi Asset reallokerer

Turbulensen i de globale finansmarkedene økte i løpet av september og dette fører nå til betydelige endringer i porteføljen til det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning.

Nøkkelordene når det er tid for å oppsummere globale finansmarkeder for september er belastning og usikkerhet. Energi- og rentemarkedene er i dag anstrengt og fellesnevneren er prisøkninger. Den store avhengigheten som har bygget seg opp i Europa av russisk gass ble tydelig i forbindelse med den russiske invasjonen av Ukraina. Den mistenkte sabotasjen i slutten av september mot gassrørledningene Nord Stream 1 og 2 har forverret situasjonen ytterligere.

Rundt om i verden øker nå sentralbanker styringsrentene i et forsøk på å temme den voldsomme inflasjonen; Norges Bank hevet for eksempel styringsrenten med 50 basispunkter til 2,25 prosent 22. september med målet å fortsette å heve renten til rundt 3 prosent i vinter. Økte styringsrenter fører også til økte markedsrenter; for eksempel steg den amerikanske tiårige statsobligasjonen i løpet av måneden fra 3,19 til 3,83 prosent.

Som følge av anstrengte energi- og rentemarkeder er det nå stor usikkerhet om hvordan stigende priser på varer og tjenester vil påvirke både forbruk og global vekst. Samlet sett har dette ført til fortsatt turbulente aksjemarkeder gjennom måneden. For eksempel tapte den brede amerikanske børsindeksen S&P 500 9,3 prosent, mens teknologitunge Nasdaq Composite tapte 10,5 prosent målt i dollar. En dollar ble imidlertid 9,4 prosent dyrere, noe som eliminert de amerikanske børsfallene, sett fra en norsk investors ståsted. Oslo Børs hadde også en tung måned og tapte 11,7 prosent for den brede indeksen. Nedgangene i børsnoterte eiendommer rundt om i verden har vært betydelige i løpet av måneden, for eksempel falt eiendomsindeksen i Sverige med 18,3 prosent.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset hadde en positiv måned til tross for det utfordrende klimaet. Fondets investeringer i amerikanske rentepapirer bidro positivt denne måneden, mens særlig eksponeringen mot eiendom dro resultatet ned. Valutabevegelsene i september påvirket avkastningen målt i norske kroner svært positivt. Resultatet for måneden endte på +1,4 prosent, noe som betyr at fondet har steget med 2,6 prosent så langt i år.

Den negative utviklingen på børsnoterte eiendommer gjør nå at eksponeringen mot aktivaklassen faller helt ut av porteføljen etter å ha utgjort 21 prosent ved månedsskiftet. Som en konsekvens av dette økes eksponeringen mot renteinvesteringer (fra 30 til 45 %), aksjer (fra 27 til 32 %) og råvarer (fra 21 til 23 %).

– Det er naturlig at eksponeringen mot børsnoterte eiendommer er betydelig redusert etter de siste nedgangene. Renteinvesteringer er nå den største enkeltaktivaklassen i porteføljen, hovedsakelig bedriftslån med kort løpetid og statsobligasjoner med løpetid 3-7 år, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, falt 3,2 prosent.

For mer informasjon, kontakta

Det er naturlig at eksponeringen mot børsnoterte eiendommer er betydelig redusert etter de siste nedgangene. Renteinvesteringer er nå den største enkeltaktivaklassen i porteføljen, hovedsakelig bedriftslån med kort løpetid og statsobligasjoner med løpetid 3-7 år.