NorQuant Multi-Asset steg i april

Finansmarkedene var fortsatt preget av flere usikkerhetsmomenter i løpet av april måned og fokus var på stigende inflasjon og fremtidige renteøkninger. Til tross for utfordrende forhold fortsatte NorQuant Kapitalforvaltnings trendfølgende kombinasjonsfond Multi-Asset å navigere riktig og noterte seg nok en positiv måned. Andelen rentepapirer øker nå samtidig som andelen råvarer i fondet reduseres betydelig.

De store prisbevegelsene som rådet i råvaremarkedet ble endret til en roligere handel i april. I stedet sto aksjemarkedet og rentemarkedet for de største bevegelsene i løpet av måneden. I aksjemarkedet falt for eksempel de amerikanske indeksene Nasdaq Composite og S&P500 med henholdsvis 13,3 og 10,8 prosent.  Oslo Børs gjorde det relativt bra og nedgangen var på rundt 2,1 prosent.

Markedets forventninger om renteøkninger fra sentralbanker i USA og Europa resulterte i stigende markedsrenter i april. For eksempel steg renten på den amerikanske 10-årige statsobligasjonen fra 2,34 til 2,93 prosent. I mars var den amerikanske statsobligasjonen med 2 års løpetid høyere enn den med 10 års løpetid, et fenomen som anses som en relativt god indikator på resesjon. I april ble obligasjonen med 2 års løpetid notert til 2,72 prosent, altså igjen i løpet av tiårsperioden.

NorQuant Multi-Asset er et trendfølgende kombinasjonsfond som dynamisk tilpasser sine beholdninger til det rådende markedsklimaet. Den positive utviklingen fra tidligere måneder fortsatte og fondet steg i april med 4,0 prosent. Dette kan sammenlignes med fondets referanseindeks som hadde en avkastning på -0,4 prosent. Den fortsatte oppgangen gjør at fondet har steget med 4,0 prosent så langt i år. De største bidragsyterne i løpet av måneden var fondets beholdning i brede råvareporteføljer. Negative bidragsytere var amerikanske aksjer og europeisk eiendom.

Fondet øker nå eksponeringen mot rentepapirer (fra 12 til 28 %), hovedsakelig på bekostning av eksponeringen mot råvarer (fra 28 til 18 %) og gjennom mindre justeringer av eiendom (fra 31 til 28 %) og aksjer ( fra 29 til 26 %).

- Investeringen i brede råvareporteføljer har vært svært vellykket og til tross for at vi nå reduserer den, er beholdningen større enn det vi i gjennomsnitt forventes å ha over lengre tid. Men utviklingen i råvareprisene er positiv og vi er fornøyd med den risikojusterte avkastningen som aktivaklassen bidrar med i vår strategi, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, ble rammet av det negative europeiske børsklimaet men tjente på en sterk euro. Resultatet for april ble +0,2%, noe som var litt dårligere enn fondets referanseindeks.

For mer informasjon, kontakta