Ny daglig leder for NorQuant Technology

Erik Lidén tiltrer i dag som daglig leder i det norske fondsanalyseselskapet NorQuant Technology. Hans hovedoppgave vil være lanseringen av selskapets analyseverktøy Prisma.

NorQuant AS ble startet med visjonen om å hjelpe morgendagens investorer til å gjøre bedre investeringer. Virksomheten er delt inn i NorQuant Kapitalforvaltning, som fokuserer på utvikling av kvantitative investeringsstratgier og forvaltning av fond, og NorQuantTechnology, som utvikler analyseprodukter.

NorQuant Technology har utviklet et kraftig og pedagogisk fondsanalyseverktøy, Prisma, med globalt potensiale til profesjonelle kunder som gir bedre grunnlag for å velge de beste fondene. Selskapet har verdensledende kompetanse og er et av Norges sterkeste private miljøer innen faktoranalyse. Verktøyet inkluderer innovative moduler for såkalt faktoranalyse, forventet avkastning på enkeltfond og avansert metodikk for rangering av enkeltforvaltere. Verktøyet ble utviklet i et første trinn for profesjonelle kunder og den første versjonen vil bli lansert i andre kvartal 2023.

Erik Lidén er i dag ansvarlig for den svenske driften for morselskapet NorQuant AS og markedsfører fondsanalyseverktøyet mot det svenske markedet. Han har en PhD i finansiell økonomi, var grunnleggeren av fondsselskapet Insiderfonder og har hatt en rekke andre tillitsverv.

– Etter å ha utviklet Prisma i mer enn to år, tar vi nå steget mot en lansering av den første versjonen. Eriks bakgrunn som fondsforvalter og lang erfaring med å analysere andre fondsforvaltere gir ham en meget god forståelse for brukerbehov. Kombinert med et bredt nettverk blant potensielle kunder er Erik en utmerket person til å lede arbeidet videre, sier Finn Backer, styreleder i NorQuant Technology.

Erik Lidén har jobbet i NorQuant som daglig leder for den svenske virksomheten siden slutten av 2021. Før det var han i to år sjefsforvalter i Volvo Car Pension Management med ansvar for forvaltningen av Volvo Cars pensjonskapital.

– Gjennom Prisma gir vi brukerne mulighet til fremtidsrettede analyser, noe som tidligere ikke var mulig og som jeg selv manglet da jeg jobbet med fondsanalyse. Jeg ser frem til å lansere verktøyet og til å fortsette med utviklingen sammen med et fantastisk team, kunder og samarbeidspartnere, sier Erik Lidén.

For mer informasjon kontakt
Finn Backer, styrets leder +47 402 22 111, eller

For mer informasjon om selskapet, besøk www.norquant.no.

NorQuant AS har over 600 aksjonærer og ble i 2019 tildelt støtte fra Norges forskningsråd på 14 millioner kroner til et forskningsprosjekt innen bærekraft og maskinlæring. Konsernet er bygget på høy kompetanse innen kvantitativ finans, maskinlæring, og erfaring fra bl.a. Oljefondet.

Etter å ha utviklet Prisma i mer enn to år, tar vi nå steget mot en lansering av den første versjonen. Eriks bakgrunn som fondsforvalter og lang erfaring med å analysere andre fordsforvaltar gir ham en meget god forståelse for brukerbehov. Kombinert med et bredt nettverk blant potensielle kunder er Erik en utmerket person til å lede arbeidet videre.
Finn Backer, styreleder i NorQuant Technology
Gjennom Prisma gir vi brukerne mulighet til fremtidsrettede analyser, noe som tidligere ikke var mulig og som jeg selv manglet da jeg jobbet med fondsanalyse. Jeg ser frem til å lansere verktøyet og til å fortsette med utviklingen sammen med et fantastisk team, kunder og samarbeidspartnere.
Erik Lidén, vd i NorQuant Technology