Økt andel aksjer i positiv trend

Fortsatt børsoppgang førte til en meget sterk måned for det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning, som nå øker andelen aksjer i porteføljen ytterligere.

Den positive trenden i verdens aksjemarkeder fortsatte i løpet av mars etter hvert som markedet gradvis ble mer overbevist om at rentetoppen har passert denne gangen. Oslo Børs hadde en meget sterk måned og den brede indeksen steg med 4,9 prosent. Også andre aksjemarkeder gikk sterkt, for eksempel steg den amerikanske S&P 500-indeksen med 3,1 prosent, som omregnet til norske kroner betyr 5,2 prosent fordi dollaren styrket seg med 2,1 prosent mot kronen.

Råvaremarkedet har også reagert positivt på forventninger om fallende renter. For eksempel steg prisen på WTI-olje med 6,3 prosent til 83 dollar fatet og gullprisen med 8,9 prosent til 2238 dollar per unse. Verdens sentralbanker har vært store kjøpere av gull de siste to årene, og den største kjøperen i 2023 var den kinesiske sentralbanken, som har fortsatt å kjøpe i 2024.

Den positive børstrenden førte til nok en sterk måned for det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning. Økningen for fondet i mars ble notert til 5,2 prosent. De største bidragsyterne var fondets investeringer i brede amerikanske og europeiske aksjeindekser.

I den positive aksjemarkedstrenden økes fondets eksponering mot aksjer ytterligere til 87 prosent, fra tidligere 75 prosent. Det er den absolutt høyeste andelen aksjer siden fondets oppstart og økningen skjer hovedsakelig i brede indekser av fremvoksende markeder og amerikanske teknologiselskaper og skjer på bekostning av redusert eksponering mot renteinvesteringer. Etter endringene består porteføljen av 87 prosent aksjer, 8 prosent renter og 5 prosent børsnotert eiendom.

– Så sent som i november i fjor utgjorde aksjene kun 28 prosent av porteføljen og det er gledelig at vår trendfølgende modell har lykkes godt med å fange sceneskiftet i investorenes risikovilje og justere eksponeringen deretter, sier porteføljeforvalter Erik Lidén.

Siden fondets oppstart i januar 2021 er oppgangen for fondet 43,8 prosent mot 25,9 prosent for referanseindeksen.

Fondet tilhører risikoklasse 3 på risikoskalaen 1-7, hvor 7 indikerer høyeste risiko.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Erik Lidén, ansvarlig porteføljeforvalter NorQuant Multi-Asset