Økt andel råvarer og renter i november

Etter fortsatt negativ utvikling for aksjer, reduserer det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset aksjeandelen for tredje måned på rad. I stedet øker fondet i råvarer og renter.

De fleste store børsene hadde en negativ måned i oktober, for eksempel falt amerikanske teknologi- og vekstselskaper i takt med stigende renter. Betydelige nedganger ble også notert i Asia; i Tokyo tapte Nikkei-indeksen 3,1 prosent, mens Hang Seng-indeksen i Hong Kong falt 3,9 prosent. På Oslo Børs ble det notert en nedgang på mer beskjedne 0,8 prosent.

Det ble registrert stigende renter i rentemarkedet. De største bevegelsene ble notert i USA, hvor tiårsrenten steg med hele 36 poeng til 4,93 prosent etter å ha vært notert over 5 prosent mot slutten av måneden. Fremfor alt var det forventninger om høye styringsrenter over lengre tid og at den amerikanske sentralbanken vil øke salget av statsobligasjoner.

På råvaremarkedet var det store bevegelser i oljeprisen, med WTI-olje som avsluttet måneden på 81 dollar fatet, 10,8 prosent billigere enn en måned tidligere. Markedets bekymring for at krigen mellom Israel og Hamas skal bli utvidet har avtatt, noe som har fått prisen til å falle kraftig tilbake. Samtidig førte generelle krigsbekymringer til at gullprisen steg til 1 994 dollar per unse, opp 6,9 prosent for måneden.

Kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra den norske kapitalforvalteren NorQuant Kapitalforvaltning registrerte en verdiutvikling på +2,7 prosent i løpet av måneden. Fondets investeringer i rentepapirer og råvarer hadde en positiv effekt på verdiutviklingen, mens eksponering mot småselskapsaksjer i USA og Europa hadde en negativ effekt på avkastningen. Resultatet i løpet av måneden ble opprettholdt av at både dollar og euro styrket seg mot kronen med 2,5 prosent. Siden årsskiftet har fondet hatt en verdiutvikling på +11,9 prosent.

Multi-Asset kan investere 0 til 100 prosent i aksjer og renter og mellom 0 og 50 prosent i børsnotert eiendom og råvarer. Fondet senker nå eksponeringen mot aksjer fra 49 til 28 prosent og øker renteandelen fra 44 til 56 prosent og råvareandelen fra 7 til 16 prosent.

– Vår algoritme er fleksibel og lydhør overfor endringene som skjer i markedet. Vår oppdaterte portefølje betyr likevel en mer defensiv sammensetning av eiendelene, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Vår algoritme er fleksibel og lydhør overfor endringene som skjer i markedet. Vår oppdaterte portefølje betyr likevel en mer defensiv sammensetning av eiendelene.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning