Redusert andel aksjer etter negativ børsutvikling

Rentepanikken tok tak i løpet av september og resulterte i fallende aksjekurser. I den kortsiktige negative trenden reduserer nå det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset sin aksjeeksponering betydelig mens råvarer gjeninnføres i porteføljen.

Det ble notert betydelige svingninger i finansmarkedene i løpet av september. En bekymring for fortsatt renteøkning og hva dette kan bety for økonomien førte til at de langsiktige rentene steg og fungerte som en brems på aksjemarkedet.

Det amerikanske 10-åringen handlet ved utgangen av måneden til 4,58 prosent, som er det høyeste nivået siden august 2007. For 2-åringen, som i dag handles på et nivå rett over 5 prosent, må vi tilbake til juli 2006 for å finne samme nivå. Det er ikke like ekstremt for det norske rentemarkedet, men vi må likevel tilbake til desember 2009 for den norske tiårsobligasjonen og til september 2008 for at toårsobligasjonen skal finne samme nivå som i dag.

Renteskremselen fikk de fleste av de ledende aksjemarkedene til å falle og for eksempel tapte teknologitunge Nasdaq Composite 5,8 prosent i løpet av måneden. Men selv de 500 største amerikanske selskapene inkludert i S&P500-indeksen tapte stort; -4,9 prosent. Oslo børs var et av markedene som klarte seg best i løpet av måneden, med en oppgang på 2,0 prosent.

På råvaresiden fortsatte økningen i oljeprisen som en konsekvens av at produksjonsreduksjonen fra medlemmene av OPEC+ på 2,5 millioner fat per dag siden begynnelsen av 2023 ikke lenger oppveies av økt produksjon fra USA og Brasil. Det siste kvartalet har prisen på WTI-olje steget med 28,5 prosent.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning hadde en utfordrende måned med en stor andel aksjer i porteføljen. Fondet tapte 2,9 prosent, nesten utelukkende fra aksjeinvesteringer, og mest fra fremvoksende markeder og småselskapsaksjer i Europa og USA.

De store bevegelsene i aksjemarkedet fører nå til betydelige endringer i porteføljen. Eksponeringen mot aksjer i fremvoksende markeder, europeiske og amerikanske småselskaper reduseres med 18,1 prosentpoeng totalt, mens japanske aksjer økes til 7,6 prosent. På rentesiden økes eksponeringen mot amerikanske selskapsobligasjoner med en løpetid på 1 til 3 år, mens en diversifisert kurv av råvarer inngår i porteføljen med en eksponering på 6,9 prosent.

– Andelen aksjer synker men endrer også karakter til en mer defensiv portefølje. I tillegg har råvarer gjort comeback siden mars da aktivaklassen forlot porteføljen, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

Etter omdisponeringene består porteføljen av 49 prosent aksjer, 44 prosent renter og 7 prosent råvarer.

Thomas Nygaard, daglig leder +47 991 22 033

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Andelen aksjer synker men endrer også karakter til en mer defensiv portefølje. I tillegg har råvarer gjort comeback siden mars da aktivaklassen forlot porteføljen.