Selge aksjer, kjøpe råvarer

Etter en periode med økende andel aksjer i porteføljen, reduserer nå det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset andelen aksjer og kjøper tungt i råvarer.

April var preget av vedvarende inflasjon og geopolitiske spenninger, og mange av de viktigste aksjemarkedene svekket seg. At inflasjonen ikke ønsker å vike stiller høyere krav til selskapene om å levere gode kvartalsrapporter, og når dette ikke skjer, straffes aksjekursene. Dette var tydelig i USA og Nasdaq, Dow Jones Industrial Average og S&P500-indeksene tapte alle mellom 4 og 5 prosent av verdien i løpet av måneden. Oslo Børs brede indeks klarte seg imidlertid betydelig bedre og steg med 3,2 prosent.

Angsten som spredte seg i aksjemarkedet flyttet kapital til gull, noe som førte til at gullprisen steg med 2,9 prosent. Råvarepriser har en annen avkastningsprofil enn aksjer og obligasjoner, noe som gjør at prisen på råvarer stiger og faller i pris av andre årsaker. For eksempel kan en høyere pris på hvete skyldes tørke, som verken påvirker aksjekurser eller obligasjonsrenter generelt. Prisen på Bloombergs råvareindeks steg i løpet av måneden med 3,1 prosent målt i amerikanske dollar og etter hvert som dollaren styrket seg mot den norske kronen med 2,6 prosent, steg råvareindeksen med 5,8 prosent målt i norske kroner.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning ble negativt påvirket av nedgangene i aksjemarkedet og fondet tapte 0,5 prosent. Nedgangen ble imidlertid moderert takket være fondets beholdning i vekstaksjer. Den positive trenden innen råvarer fører nå til at fondet kjøper kraftig inn i aktivaklassen igjen for første gang siden mars 2022. Med endringen går andelen råvarer fra 0 til 31 prosent i ett slag.

– Med geopolitiske spenninger som ikke vil forsvinne på kort sikt og en plagsom høy inflasjon, er råvarer et interessant alternativ og gull er et eksempel på en råvare som fortsatt kan bli positivt påvirket, sier porteføljeforvalter Erik Lidén.

Økningen i råvarer kommer først og fremst fra redusert eksponering mot aksjer; andelen aksjer reduseres fra 87 til 63 prosent. Etter endringene består porteføljen av 63 prosent aksjer, 31 prosent råvarer og 6 prosent børsnoterte eiendommer.

– Fordelen med fondets trendfølgende modell er at det er svært høy grad av fleksibilitet i valg og vekting av individuelle aktivaklasser for porteføljen. Variasjonene over tid kan forventes å være betydelige, men målet er at aksjer skal utgjøre 50 prosent av eksponeringen i gjennomsnitt og 50 prosent av andre aktivaklasser med majoriteten i renteinvesteringer. Slik har det også sett ut i snitt siden fondet ble startet i 2021, sier Erik Lidén.

Siden fondets oppstart i januar 2021 er oppgangen for fondet 43,0 prosent mot 24,8 prosent for referanseindeksen.

Fondet tilhører risikoklasse 3 på risikoskalaen 1-7, hvor 7 indikerer høyeste risiko.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Med geopolitiske spenninger som ikke vil forsvinne på kort sikt og en plagsom høy inflasjon, er råvarer et interessant alternativ og gull er et eksempel på en råvare som fortsatt kan bli positivt påvirket.
porteføljeforvalter Erik Lidén
Fordelen med fondets trendfølgende modell er at det er svært høy grad av fleksibilitet i valg og vekting av individuelle aktivaklasser for porteføljen. Variasjonene over tid kan forventes å være betydelige, men målet er at aksjer skal utgjøre 50 prosent av eksponeringen i gjennomsnitt og 50 prosent av andre aktivaklasser med majoriteten i renteinvesteringer. Slik har det også sett ut i snitt siden fondet ble startet i 2021.
porteføljeforvalter Erik Lidén