Sterk julimåned for NorQuants fond

Med positive aksjemarkeder i juli ble det en sterk måned for NorQuant Kapitalforvaltnings to fond, det trendfølgende kombinasjonsfondet Multi Asset og det europeiske aksjefondet ESG. Til tross for det positive børsklimaet, reduserer blandingsfondet nå eksponeringen mot spesielt aksjer og fortsetter i stedet å øke eksponeringen mot rentebærende investeringer.

De hardt straffede aksjemarkedene tok seg tydelig tilbake i løpet av juli. En bransje som utviklet seg sterkt var børsnotert eiendom, der den siste tidens rentefall var en medvirkende årsak.

Det trendfølgende kombinasjonsfondet fra NorQuant, NorQuant Multi-Asset, hadde en positiv verdiutvikling i løpet av måneden da aksjene utviklet seg sterkt. Verdiutviklingen for måneden holdt seg på +2,3 prosent.

- Utviklingen for Multi Asset var noe lavere i juli enn sammenligningsindeksen, men dette skyldes også at modellen etter hvert har valgt å redusere eksponeringen mot aksjer. Det var tydelig i juli at aksjemarkedene var på vei opp igjen etter en periode med bratte fall. Modellen følger de store trendene og skal du tro dem er det fortsatt en stor nedside i aksjer, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

Fondet fortsetter nå å øke eksponeringen mot renteinvesteringer (fra 35 til 37 %), fremfor alt på bekostning av eksponeringen mot aksjer (fra 28 til 24 %).

- Modellen ser til den fortsatt positive trenden i rentemarkedet, hvor rentene faller og driver opp obligasjonskursene, sier Thomas Nygaard.

NorQuants andre fond, NorQuant ESG, som investerer i bærekraftige europeiske selskaper, hadde en god måned og steg 5,5 prosent. Det var 2,2 prosentpoeng bedre enn fondets referanseindeks, som steg med 3,3 prosent.

For mer informasjon, kontakta

Utviklingen for Multi Asset var noe lavere i juli enn sammenligningsindeksen, men dette skyldes også at modellen etter hvert har valgt å redusere eksponeringen mot aksjer. Det var tydelig i juli at aksjemarkedene var på vei opp igjen etter en periode med bratte fall. Modellen følger de store trendene og skal du tro dem er det fortsatt en stor nedside i aksjer.
Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning
Thomas Nygaard