Trendfølgende kombinasjonsfond på positiv valutaeffekt

Kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset fra NorQuant Kapitalforvaltning steg i august takket være en betydelig eksponering mot amerikanske dollar, som styrket seg betydelig mot den norske kronen.

Aksjemarkedene var preget av ratingselskapet Fitchs nedgradering av den amerikanske kredittratingen fra AAA til AA+. I USA falt alle de store børsindeksene og S&P500 tapte 1,8 prosent, mens det brede Dow Jones Industrial Average tapte 2,4 prosent. En norsk investor som investerte i disse indeksene kunne imidlertid glede seg over en oppgang ettersom den amerikanske dollaren styrket seg mot den norske kronen med 5 prosent. Den brede indeksen for Oslo Børs hadde steget med 0,9 prosent ved utgangen av måneden.

Bekymringer for vekst i Kina tynget asiatiske markeder, da mange datapunkter som kom inn i løpet av måneden var under markedets forventninger. Blant annet senket den kinesiske sentralbanken renten uventet, forbrukertilliten var svakere enn ventet og flere store eiendomsutviklere begjærte seg konkurs. Nedgangene på den brede Hang Seng-indeksen i Hong Kong endte på hele 8,5 prosent, til tross for at indeksen steg med 4 prosent den siste uken i måneden.

Det ble kun observert moderate bevegelser i rentemarkedet. Imidlertid steg den amerikanske 10-åringen til et høydepunkt på 4,34 prosent i sammenheng med Fitch-nedgraderingen, og etter å ha kommet seg, avsluttet måneden på 4,11 prosent. Prisen på WTI-olje steg 2,2 prosent i løpet av måneden og endte på 83,6 dollar fatet.

Den trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset hadde en positiv måned og steg 1,3 prosent. Alle beholdninger i aksjeindeksen tapte verdi, mens det ble notert mindre gevinster i fondets renteinvesteringer.

– Fondet leverte positiv avkastning til tross for store nedganger for aksjer som utgjorde tre fjerdedeler av porteføljen. Oppgangen er en effekt av den betydelige eksponeringen fondet i dag har mot amerikanske dollar, sier Thomas Nygaard, Porteføljeforvalter og daglig leder NorQuant Kapitalforvaltning.

Etter negativ utvikling i de utviklede asiatiske aksjemarkedene er eksponeringen mot disse markedene nå redusert med rundt 9 prosentpoeng av fondets aktiva. Korte amerikanske selskapsobligasjoner kommer nå tilbake i porteføljen hvor det gjøres en økning på 7 prosentpoeng av kapitalen. Etter omdisponeringene består porteføljen av 70 prosent aksjer og 30 prosent renteinvesteringer.

NorQuant Kapitalforvaltning er et norsk verdipapirselskap eid av NorQuant AS med i overkant av 600 aksjonærer. Selskapet streber etter å bli den ledende aktøren innen kvantitativ regelstyrt kapitalforvaltning i Norden. Med et analyseteam bestående av eksperter innen kvantitativ finans, maskinlæring og matematikk, kombinert med praktisk erfaring fra institusjonell kapitalforvaltning, utvikler selskapet innovative forvaltningsstrategier for automatisk å finne signaler i store datamengder. Selskapet forvalter i dag fonden NorQuant Multi-Asset som er tilgjengelig bl.a. på Nordnet, Pareto, Njord, og via de fleste banker og meglerhus på forespørsel.

Quick facts

Det trendfølgende kombinasjonsfondet NorQuant Multi-Asset steg i august til tross for en stor andel aksjer i porteføljen, mye takket være de positive valutaeffektene av en sterkere dollar.
Tweet dette

Fondet leverte positiv avkastning til tross for store nedganger for aksjer som utgjorde tre fjerdedeler av porteføljen. Oppgangen er en effekt av den betydelige eksponeringen fondet i dag har mot amerikanske dollar.