Axellus kjøper Pharma-Vinci

Axellus-gruppen har inngått en avtale om å kjøpe selskapet Pharma-Vinci A/S og styrker dermed sin satsing mot apotek i Danmark.

Pharma-Vinci ble etablert i 1941 og utvikler, produserer og markedsfører produkter innen kosttilskudd og kvinnehelse for apotek og helsekostbutikker. De største merkene til Pharma-Vinci er UniKalk og Vivag, som er henholdsvis kalsiumtilskudd og intimpleieprodukter for kvinner. Hjemmemarkedet er Danmark, men selskapet leverer til apotek i hele Norden.

I 2011 hadde Pharma-Vinci en omsetning på ca. 50 mill. DKK og 35 ansatte.

- Med dette kjøpet styrker Axellus sin satsing mot apotek i Danmark, men også i de øvrige markedene hvor vi er til stede. Pharma-Vinci har sterke merkevarer, som kompletterer Axellus' portefølje. Kjøpet vil gi store synergieffekter og skape en bred plattform for videre ekspansjon, sier adm. direktør Stig Ebert Nilssen i Axellus-gruppen.

Avtalen innebærer at Axellus kjøper 100 % av aksjene i Pharma-Vinci, som i dag eies av internasjonale investorer og privatpersoner. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Pharma-Vinci vil inngå som en del av Axellus, Danmark.

Axellus-gruppen er Nordens ledende leverandør og markedsfører av et bredt sortiment av kosttilskudd og helseprodukter. Norden, Baltikum, Tsjekkia og Polen er hjemmemarkeder, men selskapet er i tillegg bredt representert i mange europeiske land. Noen av selskapets kjente merkevarer er Möller's, Gerimax, Pikasol, Nutrilett og Maxim. Axellus selger sine produkter gjennom dagligvarehandelen, helsekostbutikker og apotek. I 2011 hadde Axellus-gruppen en samlet omsetning på 1.262 mill. kroner og 419 ansatte. Axellus inngår i Orkla Brands.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Håkon Mageli, direktør Corporate Affairs Orkla Brands
Mobil +47 928 45 828