COSEL lanserer en ny generasjon ultrakompakte, høyeffektive kraftforsyninger for industrielle anvendelser

•    Wide Band Gap Gallium Nitride (GaN) effekttrinn og planarmagneter
•    1 x 2,3 tommer design med høy effekttetthet (TEP45F, 65F)
•    45W og 65W ombyttbart fotavtrykk
•    Høy effektivitet, opp til 93.5%
•    140% maks utgangsstrøm (spiss) på 12V og 24V modeller
•    To versjoner med pinner eller kontakter, og støvsikker kapsling

COSEL Co, Ltd (6905: Tokyo) annonserte i dag introduksjonen av en ny generasjon svært kompakte strømforsyninger for industrielle applikasjoner, TE-serien. Ved å bruke de mest avanserte teknologiene, som galliumnitrid-halvledere med bredt båndgap, høyfrekvente planartransformatorer og forbedret flyback-topologi, omfatter TE-serien en 45 W (TECS/TEPS45F) og en 65 W (TECS/TEPS65F) modul som passer inn i 1 x 2,3 (TEPS) eller 1 x 3 (TECS) tommers fotavtrykk. Versjonene med 12 V og 24 V utgang er i stand til å levere 140 % effekt for å opprettholde spissbelastninger, med en enestående effektivitet på opptil 93,5 %. To versjoner, enten med pinner (TEPS) eller kontakter (TECS) er tilgjengelige med kompatible fotavtrykk for å lette systemoppgraderinger. Standardprodukter leveres som en åpen ramme, men en valgfri støvbeskyttelsesveske vil være tilgjengelig.

Basert på de nyeste teknologiene innen kraftelektronikk, slik som GaN og planar-magneter, kan COSEL TECS/TEPS 45 W og 65 W spare opp til 58% kortplass i industrielle applikasjoner.Som svar på markedets krav om mindre fotavtrykk i industrielle applikasjoner, kombinerte COSEL-designere det beste fra de nyeste teknologiene for å kunne tilby strømforsyninger med høy effekttetthet, høy effektivitet og høy pålitelighet. Basert på sin lange erfaring med å designe høyeffektive topologier, utviklet COSELs FoU-team et svært integrert effekttrinn ved bruk av Wide Band Gap (WBG) gallium-nitrid (GaN) halvledere sammen med en høyfrekvent planar transformator. Ved å utnytte fordelene med GaN-ytelse i høyfrekvenssvitsjing har det vært mulig å levere 45 og 65 W i et 1 x 2,3 tommers (25,4 x 58,4 mm Max) fotavtrykk med opptil 93,5 % effektivitet.

TE-serien er designet for fleksibilitet, og tilbyr to sammenkoblingsversjoner, TEPS med pinner for kretskort-montering og TECS med krympetype JST-kontakter. I begge tilfeller er 45 W og 65 W gjensidig utskiftbare. Denne funksjonen, som er høyt verdsatt av systemdesignere, forenkler oppsett og gir oppgraderingsmuligheter. COSEL tok også i betraktning kravet om å minimere størrelsen på strømforsyningen, og tok i bruk en vertikal monteringsteknikk som kombinert med en høyere svitsjefrekvens på opptil 800 KHz sparer omtrent 58 % kortplass sammenlignet med konvensjonell teknologi, samtidig som den holder et høyt nivå av kraftomformingseffektivitet, mer enn tre poeng sammenlignet med konvensjonelle produkter.

TE-serien er designet for bruksområder over hele verden, med et inngangsspenningsområde på 85 VAC til 264 VAC enfase, og samsvarer med sikkerhetsstandarder for inngangsspenningsområde på 100-240 VAC (50/60Hz).

TECS/TEPS45F og TECS/TEPS65F er tilgjengelig med tre faste utgangsspenninger, 5 V, 12 V og 24 V med respektive strømmer, opp til 45 W og 65W. For å håndtere startstrømmen knyttet til likestrømsmotorer, kondensatorbanker og lignende applikasjoner, vil et 140 % toppstrømalternativ (H) være tilgjengelig neste år (2024) for 12 V- og 24 V-versjonene.

TECS/TEPS45-65F drar nytte av en optimert svitsjetopologi som gir den en effektivitet på opptil 93,5 % ved 230 VAC og nominell belastning.

Enhetene er designet for å fungere fra -10 til +70 grader Celsius, og de kan monteres i alle retninger. Avhengig av omgivelsestemperaturen og miljøet kan det imidlertid gjelde en derating. Enhetene har en inngang-til-utgang isolasjonsspenning på 3000 VAC og en lekkasjestrøm på maks 0,25 mA i samsvar med IEC62368-spesifikasjonen.

COSELs TECS/TEPS45-65F-enheter er ideelle for klasse II-utstyr og er i stand til å oppnå lav støy-ytelse uten å kreve jordforbindelse. Med fokus på detaljer angående energisparing, ut er TECS/TEPS45-65F sitt strømforbruk uten belastning så lavt som 200 milliwatt.

Designet for bruk i krevende applikasjoner der plassen ofte er begrenset, måler TECS/TEPS (B x H x D): TECS45F: 25,4 x 23,5 x 76,2 mm (1,00 x 0,93 x 3,00 tommer); TEPS45F: 25,4 x 24,0 x 58,5 mm (1,00 x 0,94 x 2,30 tommer); TECS65F: 25,4 x 27,0 x 76,2 mm (1,00 x 1,06 x 3,00 tommer) og TEPS65F: 25,4 x 27,5 x 58,5 mm (1,00 x 1,08 x 2,30 tommer). For applikasjoner som krever støvbeskyttelse, vil en versjon med plastkapsling være tilgjengelig, alternativ (N), i 2024.

TECS/TEPS45-65F oppfyller sikkerhetsforskriftene UL62368-1 og c-UL (tilsvarer CAN/CSA-C22.2 No.62368-1), EN62368-1. Produktene er også i samsvar med den japanske Electrical Appliance and Material Safety Act DEN-AN.

TECS/TEPS45-65F er egnet for et bredt spekter av bruksområder, inkludert måle- og analyseutstyr, maskinverktøy, industrielle skrivere, skjermutstyr og billettmaskiner. De overholder RoHS- og lavspenningsdirektivene og bærer CE-merket og UKCA.