Powerbox lanserer 700W kraftforsyning for ledningsavkjølte applikasjoner

Powerbox, ett av Europas største strømforsyningsfirmaer, og i over fire tiår en ledende kraft innen optimalisering av kraftløsninger for krevende applikasjoner, har kunngjort lanseringen av en ny 700W kraftforsyning for industrielle applikasjoner, OFI700A. OFI700A er optimalisert for ledningsavkjøling og leverer høye ytelsesnivåer over et temperaturområde på baseplaten fra -40 til +95 grader C, uten bruk av vifte. Kraftforsyningen opererer med et bredt universelt inngangsområde fra 85 til 264VAC med effektfaktorkorrigering (PFC) og er tilgjengelig med DC-utganger på 12V, 28V (justerbar til 24V) eller 48VDC. En 12V ekstrautgang er også ivaretatt.

I mange industrielle applikasjoner er kjøling av de dissiperende elementene avhengig av bruk av vifter og luftblåsere. Men det er applikasjoner der det ikke er mulig eller tillatt å bruke aktiv ventilasjon. I tøffe miljøer eller i applikasjoner der det nødvendige pålitelighetsnivået fremtvinger et behov for å fjerne all mulig risiko for feil, er vifter og luftblåsere ikke tillatt. En forseglet boks, slik som kreves for laserskjæring, er bare ett eksempel, men det er også økende etterspørsel etter utstyr installert i overvåkingsrom eller til og med i kontorer der det, for ansattes komfort og helse, rett og slett ikke er tillatt med generert støy, eller at denne må være svært begrenset.

Ledningsavkjøling krever meget spesifikk byggepraksis, og PRBX OFI700A er designet for å kunne garantere optimal varmeoverføring fra de dissiperende elementene til baseplaten og levere et høyt ytelsesnivå innenfor et driftstemperaturområde fra -40 til +95 grader Celsius på baseplaten. Avhengig av sammenstillingsmetoden og de generelle kjøleforholdene, kan en degradering forekomme, som spesifisert i den tekniske dokumentasjonen.

For å kunne dekke et bredt spekter av applikasjoner opererer OFI700A med et stort universelt inngangsområde, fra 85 til 264VAC. Enheten inkluderer en PFC med en koeffisient på 0,95/0,92 (110 VAC/230 VAC). For applikasjoner drevet av en DC-buss, som for eksempel i gruveutstyr, opererer OFI700A fra 120 til 350 VDC.

OFI700A er tilgjengelig i tre versjoner med enkel DC-spenningsutgang, 12V/58,4A ; 28V/25A og 48V/14,6A. Utgangsspenningen kan justeres ved hjelp av det innebygde potensiometeret. For eksempel kan den 28V utgangen justeres fra 22,4 V til 33,6 V, som dekker 24V applikasjoner. En ekstra spenningsutgang på 12V/0,1A ivaretar ulike ekstrafunksjoner.

For applikasjoner som krever 1+1 redundans er det mulig å kople to enheter i parallell, med en ekstern diode for å beskytte enheten. Bruk av en diode til dette formålet er en enkel løsning, men det øker effekttapene som, avhengig av utgangsstrømmen kan være så høye som 30W. Derfor, for å ivareta det høyeste effektivitetsnivået når enheten benyttes i redundansmodus, er en «opsjon O» versjon av OFI700A tilgjengelig, med aktive ORing-kretser som implementerer høy-ytelses FET-teknologi. I denne versjonen er effekttapene minimalisert til en utmerket verdi på mindre enn 1,5 W.

For sikkerhetshensyn har OFI700A en IN/OUT isolasjon på 3.000 VAC og IN/FG på 2.000 VAC. Utgangsisolasjon til FG er 500VAC. Kraftforsyningen har også overstrømbeskyttelse med automatisk gjenoppretting, samt overspennings- og overopphetingsbeskyttelse.

OFI700A-kortet inkluderer enkel tilgang til ekstrafunksjoner via innebygde kontakter, nærmere bestemt: Remote Control, Output Voltage Sensing, DC-OK, Inverter Operation Mode (IOG) og auxiliary 12V.

OFI700A har gjennomgått støt- og vibrasjonstesting slik det er spesifisert i MIL-STD-810H. I så henseende er produktene blitt testet til nivåer langt utover normale driftsforhold, og er spesifisert til å tåle vibrasjonsnivå på hele 20G under transport.

I sitt åpne rammeformat måler OFI700A 126 x 38 x 250 mm (4,96 x 1,5 x 9,84 tommer) og veier maks 0,95 kg. Som opsjon er et metalldeksel tilgjengelig. Dette vil kun øke høyden med 2 mm, og vekten med 150 gram (Opsjon N).

OFI700A er sertifisert i henhold til UL62368-1, C-UL (tilsvarer CAN/CSA-C22.2 No.62368-1), EN62368-1.

Sist, men ikke minst, har OFI700A-serien en full tre års garanti og er i samsvar med de europeiske RoHS-, REACH- og Lavspenningsdirektivene. Produktet bærer UL-, CE- og UKCA-merkene.