Ny rapport om fremtidige modeller for innendørs 5G-dekning

Report this content

Vi ba Analysys Mason om å undersøke markedsdynamikken rundt innendørs 5G -nettverk, med fokus på muligheter og vanskeligheter rundt dagens modeller som eksisterer for å realisere dedikerte mobile innendørsnettverk. Hele rapporten deres kan lastes ned via lenken nedenfor, men her er noen av konklusjonene

• Med en fortsatt forutsetning om høy vekst i 5G-tjenester stiller kundene stadig høyere krav i sine forventninger til hastighet og tilgjengelighet på forbindelser alle steder, ikke minst i innendørsmiljøer. Bygningseiere ser på en konsistent, forutsigbar og fremtidssikker innebygd digital infrastruktur som et viktig verditilbud for sine leietakere, samt en muliggjører for deres egne digitale transformasjon. Fremtidsforventningene til innendørs 5G vil ikke kunne innfris av eksisterende utendørsnettverk, men krever i stedet en ny dedikert 5G innendørsløsning.

• Til tross for hype’n er investering i mobile innendørsnettverk ikke en enkel vei fremover for mobiloperatører (MNO’er), som allerede er under betydelig økonomisk press og har klare begrensninger på sine investeringer(capex). En ekte innendørs 5G-løsning kan være for dyr for en MNO å distribuere alene, noe som vanligvis resulterer i høyere capex og driftskostnader (opex) per abonnent enn makronettverk. Med utsiktene til svekket avkastning på investeringer (ROI) og den vanskelige prosessen mellom interesserte bygningseiere og MNO-partnere, er det ingen overraskelse at innendørsdekning har begrenset prioritet ift utendørs 5G-utbygging.

• Nøytrale infrastrukturaktører (som Proptivity) bidrar til å fjerne capex-barrieren fra MNO-er. Med en organisasjon fokusert på innendørs dekning, kan disse nøytrale aktørene oppnå konkurransedyktige priser for utstyr og tjenester og overvinne mange utfordringer MNOer står overfor under salgs- og implementeringsprosessen. I tillegg tar nøytrale infrastrukturoperatører opp et viktig problem for eiendomseiere ved å legge til rette for nettverksdeling over en enhetlig infrastruktur. Med teknologien som er tilgjengelig i dag, kan et delt innendørsnettverk spare 40-50 % av de totale driftskostnadene (TCO) sammenlignet med en MNO som bygger det selv, for ikke å snakke om energisparing og andre bærekraftsfordeler.

• Kostnaden for mobiloperatører som bruker denne tilnærmingen kan være nær null, da capex og driftskostnader for radionettet dekkes av nøytrale operatører ved å la eiendomseiere endelig begynne å investere i sin egen effektive delte infrastruktur. Operatørene trenger bare å bringe sitt frekvensbånd inn i de delte nettverkene. Det er en risikofri måte for dem å låse opp nye forretningsmuligheter for å levere innendørstjenester med forutsigbare gigabithastigheter med høy gjennomsnittlig inntekt per bruker (ARPU). I tillegg reduserer "gratis" avlastning av innendørs trafikk behovet for utvendig-inn-dekning og gjør det mulig for MNO-er å optimalisere sin capex for utendørs bruk. Likevel, som med alt nytt, vil det være en læringskurve for både operatørene og de nøytrale infrastrukturvertene til å fungere godt med hverandre. Det viktige for alle parter er å ikke holde tilbake og være i forkant.

Les rapporten i sin helhet her.

Stein Hansen, Norway Leader, +47 905 01 905

Morgan Curby, CMO, +46 763 350764

www.proptivity.com

Proptivity er startet for å levere den beste innendørs 5G-tjenesten i Norden og Baltikum. Vi kaller dette Gigabit 5G, for å sette lista for hvordan dette bør se ut. Forskning viser at mesteparten av mobiltrafikken skjerinnendørs, men at den stort sett dekkes utendørs fra, da det er mange hindringer og store investeringer som kreves for å bygge høykapasitets innendørssystemer. ​​Med Proptivity sin nøytrale (delte) infrastrukturtjeneste har alle operatører mulighet til å levere fantastisk 5G til sine kunder når de er innendørs og med Proptivity er det kun ett nettverk som er bygget og dette har selvfølgelig betydelige positive miljøeffekter ettersom vi går over til en bærekraftig fremtid.