Ny rapport om framtida modeller för 5G inomhustäckning

Report this content

Vi bad Analysys Mason undersöka marknads dynamiken kring 5G inomhusnät, med fokus på möjligheter och svårigheter kring dagens modeller som finns för att förverkliga dedikerade mobila inomhusnät. Deras fulla rapport finns att ladda ner via länken längre ned men här kommer några av slutsatserna.

• Med ett fortsatt antagande av hög tillväxt på 5G-tjänster ställer kunderna allt högre krav i sina förväntningar på hastigheten och tillgängligheten av anslutningar på alla platser, inte minst i inomhusmiljöer. Byggnadsägare anser att en enhetlig, förutsägbar och framtidssäker inbyggd digital infrastruktur är ett viktigt värdeerbjudande för sina hyresgäster, såväl som en möjliggörare för deras egna digitala transformation. Framtidens förväntningar av 5G inomhus kommer inte att kunna mötas av befintliga nätverk, utan kräver istället en ny dedikerad 5G inomhuslösning.

• Trots hypen är investeringar i mobila inomhusnätverk inte en enkel väg framåt för mobilnätsoperatörer (MNO), som redan är under betydande finansiell press och står inför begränsningar av sina kapitalutgifter (capex). En riktig 5G inomhuslösning kan vara för dyr för en MNO att distribuera ensam, vilket vanligtvis resulterar i högre capex och driftskostnader (opex) per abonnent än makrosajter. Med utsikten till försämrad avkastning på investeringen (ROI) och den svåra processen att hitta intresserade byggnadsägare och MNO-partners är det ingen överraskning att inomhustäckningen har förpassats till en baksätesposition bakom utomhus 5G-distribution.

• Neutrala infrastruktur spelare (som Proptivity), hjälper till att ta bort capex-hindret från MNO:er. Med en organisation som är fokuserad på inomhustäckning kan dessa neutrala spelare uppnå en konkurrenskraftig prissättning för utrustning och tjänster och övervinna många utmaningar som MNO:er står inför under försäljnings- och implementeringsprocessen. Dessutom tar neutrala infrastruktur operatörer upp en viktig fråga för fastighetsägare genom att underlätta nätverksdelning över en enhetlig infrastruktur. Med den teknik som finns tillgänglig idag kan ett delat inomhusnätverk spara 40–50 % av den totala driftskostnaden (TCO) jämfört med en MNO som bygger det själv, för att inte tala om energibesparingar och andra hållbarhetsfördelar.

• Kostnaden för MNO:er som använder detta tillvägagångssätt kan vara nära noll, eftersom capex och opex för radionätverket täcks av neutrala operatörer genom att fastighetsägare äntligen kan börja investera i egen effektiv delad infrastruktur. MNO:er behöver bara ta in sina spektrumtillgångar till de delade nätverken. Det är ett riskfritt sätt för dem att låsa upp nya affärsmöjligheter för att leverera inomhustjänster med förutsägbara gigabithastigheter med en hög genomsnittlig intäkt per användare (ARPU). Dessutom minskar den "fria" avlastningen av inomhustrafik behovet av täckning utanför och in och gör det möjligt för MNO:er att ytterligare optimera sina capex för användning utomhus. Ändå, som med allt nytt, kommer det att finnas en inlärningsprocess för både MNO:erna och de neutrala värdarna att fungera smidigt med varandra. Det viktiga för alla parter är att inte hålla igen och att ligga före i kurvan.

Läs rapporten i sin helhet här.

Mikael Lundman, CEO, +46 76 1152100

Morgan Curby, CMO, +46 763 350764

www.proptivity.com

Proptivity har startats för att leverera den bästa 5G-tjänsten inomhus i Norden och Baltikum. Vi kallar detta Gigabit 5G, för att sätta ribban för hur bra ser ut. Forskning visar att det mesta av 5G-trafiken konsumeras inomhus men till största delen täcks från utomhus, eftersom det för närvarande finns många hinder och stora investeringar som krävs för att bygga inomhussystem med hög kapacitet. ​​​​​Med Proptivitys delade infrastrukturs tjänst, så har alla operatörer möjlighet att leverera fantastisk 5G för sina kunder när de är inomhus och med Proptivity finns det bara ett nätverk utrullat och detta har naturligtvis betydande positiva miljöeffekter när vi går över till en hållbar framtid .