2013 – året da ferien gikk med til å jobbe?

Norske forretningsfolk planlegger å bruke denne sommeren til å arbeide mer enn å slappe av

Norske forretningsfolk er så bundet til jobben at de ikke kan koble av selv når de er på ferie. I år er det mer sannsynlig at norske arbeidstakere kommer til å tilbringe sommerferien i arbeid foran den bærbare pc-en enn på stranden med en drink i hånden.

Regus, verdens største leverandør av fleksible arbeidsplassløsninger, spurte mer enn 26 000 forretningsfolk fra over 90 land om hvor mye av sommerferien de kommer til å bruke på jobbrelaterte aktiviteter. Resultatene viser at en svært stor andel yrkesaktive over hele verden mener de har for mye å gjøre til å kunne slå av jobbtelefonen selv i sommerferien, og norske arbeidstakere er ikke noe bedre enn de andre.

På verdensbasis svarte 41 % av de spurte at de ville arbeide én til tre timer per dag mens de er på ferie, mens 39 % planlegger å arbeide en tilsvarende en noe redusert vanlig arbeidsdag, og lese e-post, ta telefoner og gjøre en god del annet arbeid. 17 % av de spurte sa at de ville jobbe mer enn tre timer per dag.

Til sammenligning ser det ut til at hardtarbeidende nordmenn er spesielt dårlige til å la jobben ligge. I stedet for å bruke tiden til å slappe av ved bassengkanten og slikke sol sier 46 % av norske forretningsfolk at de kommer til å ta med seg jobben denne sommerferien og bare ha en litt redusert versjon av en vanlig arbeidsdag. 38 % sa at de ville bruke én til tre timer om dagen til jobbrelaterte aktiviteter, og 7 % svarte at de hadde planer om å jobbe mer enn tre timer.

Det interessante er at kvinner globalt sett er noe flinkere til å koble av enn det menn er. Generelt sett har 42 % av yrkesaktive menn tenkt til å arbeide tilsvarende en noe redusert arbeidsdag i løpet av ferien, sammenlignet med 34 % av yrkesaktive kvinner. 44 % av mennene planlegger å jobbe én til tre timer om dagen, sammenlignet med 35 % av kvinnene.

Alf Astrup, Country Manager fra Regus uttalte følgende: "Arbeidstakere over hele verden tar jobben svært seriøst, kanskje spesielt i disse vanskelige økonomiske tidene. Nordmenn er intet unntak når det gjelder dette, og en høy prosentandel av dem har tenkt til å bruke en god del av ferien til å jobbe. Men selv om et slikt fokus på jobben utvilsomt kommer bedriften til gode, så er det viktig for stressede arbeidstakere å ta seg tid til å slappe av. Det er viktig med en balanse, noe mange norske arbeidstakere ikke ser ut til å ha innsett."

Press contact: Eric Uggla, eric@bondpremea.com, +46 704 151525

Regus er verdens største leverandør av fleksible arbeidsplasser. Regus tilbyr alt fra fullt utstyrte kontorer til profesjonelle møterom, businesslounger og verdens største nettverk av videokonferanserom. Regus tilbyr en ny måte å arbeide på, enten det er hjemmefra, fra kontoret eller på farten. Selskaper som Google, GlaxoSmithKline og Nokia samt tusenvis av små og mellomstore bedrifter i vekst drar nytte av å outsource sine kontorer og arbeidsplasser til Regus, slik at de kan fokusere på sine viktigste oppgaver.

Over 1 000 000 kunder bruker Regus' kontorer daglig. Regus finnes på til sammen 1200 steder i 550 byer i 96 land. Det gjør det mulig for kunder og bedrifter å arbeide hvor som helst, når som helst og på hvilken som helst måte. Regus ble etablert i Brussel i Belgia i 1989. Hovedkontoret ligger i Luxembourg, og selskapet er børsnotert i London.