Ansatte er mer stresset

Men fleksible arbeidsordninger gir mer fornøyde ansatte

Vanskeligere økonomiske tider har lagt et større press på norske arbeidstakere, og 26 % sier at de nå ser en økende forekomst av stressrelaterte sykdommer enn før nedgangstidene. Dette fremkommer av den siste undersøkelsen fra Regus, den globale leverandøren av kontorløsninger. Bedriftene kan imidlertid bidra til å snu denne trenden ettersom arbeidstakerne pekte på fleksible arbeidsordninger som avgjørende for å redusere arbeidsrelatert stress (81 %).

Stressrelatert sykdom kan forverres eller forårsake en lang rekke helseproblemer, alt fra fedme til hjertesykdom, Alzheimers sykdom, diabetes, depresjon, mage- og tarmproblemer og astma.[1] I fjorårets Regus-undersøkelse kom det frem at 48 % av deltakerne i undersøkelsen følte at stressnivået deres hadde økt det siste året, og i denne siste undersøkelsen kom det frem at nesten en av fem (15 %) norske arbeidstakere faktisk har søvnproblemer fordi de bekymrer seg over jobben.

I undersøkelsen, der mer enn 20 000 toppledere og bedriftseiere i 95 land ble spurt, kom det også frem at det i Norge er et stadig økende sykefravær som følge av stress (25 %), noe som påvirker både bedriftens produktivitet og ansattes helse og velvære.

Blant de andre funnene var følgende:

• 19 % av deltakerne i undersøkelsen var bekymret over å miste jobben.
  • 19 % føler seg mindre trygg på sektoren de jobber i.
  • 11 % av deltakerne sier at familie og venner merker at de er stresset som følge av jobben.
  • 21 % sier at stress er ødeleggende for kollegaers personlige relasjoner

Dominic Harrison, CEO Europe North, hos Regus sier følgende om undersøkelsen: "Vanskelige økonomiske tider i vestlige land og en svært høy vekst i de fremvoksende økonomiene har lagt et ekstra press på bedriftene og deres ansatte. Det forventes at arbeidstakerne gjør mer med mindre, noe som har ført til at enkelte er i ferd med å bli utbrent.

"Det er ikke overraskende at arbeidsrelaterte bekymringer og søvnløse netter som følge av dette, sliter på de ansattes privatliv. Enda verre er det at de kan risikere helsen sin, ettersom det er kjent at stress kan utløse en rekke alvorlige sykdommer. Proaktive bedrifter som gjør noe for å redusere stress blant de ansatte, får igjen for dette gjennom en arbeidsstokk med bedre helse og mindre sykefravær."

[1] WebMD

Press contact, Eric Uggla, +46 704 15 15 25

Regus er den globale leverandøren av kontorløsninger.

Nettverket på mer enn 1700 forretningssentre i 100 land tilbyr praktiske og fullt utstyrte kontorplasser av høy kvalitet, enten man trenger et sted å jobbe i noen minutter eller i noen år. Bedrifter som Google, Toshiba og GlaxoSmithKline velger Regus, slik at de kan arbeide fleksibelt og gjøre virksomheten mer fremgangsrik.

Det viktigste ved fleksible arbeidsordninger er at det skal være praktisk, så Regus er der de 1,5 millioner medlemmene har behov for det –  enten det er bysentra, drabantbyer, kjøpesentre eller butikker, jernbanestasjoner, bensinstasjoner eller samfunnshus.

Regus ble etablert i Brussel i Belgia i 1989. Hovedkontoret ligger i Luxembourg, og selskapet er børsnotert i London. Du finner mer informasjon på:

www.regus.com