Bare én av tre nordmenn mener at bedrifter tar sitt bærekraftsansvar

En undersøkelse fra SB Insight viser at kun en tredjedel av de norske borgerne mener at bedriftene i landet gjør nok for å fremme bærekraftig utvikling.

Til tross for et økende globalt fokus på bærekraft og miljøspørsmål, ser det ut til at næringslivets innsats ikke møter forventningene hos norske borgere. Ifølge en undersøkelse mener bare 30% av nordmenn at bedriftene i Norge tar et tilstrekkelig stort ansvar for bærekraftig utvikling.

"Det er tydelig at næringslivet trenger å styrke sine tiltak og sin kommunikasjon rundt bærekraft for å gjenvinne folkets tillit," kommenterer Erik Elvingsson Hedén, som er administrerende direktør for SB Insight som står bak studien. "Bedrifter må ikke bare implementere bærekraftige praksiser, men også aktivt kommunisere dette til forbrukerne."

Resultatet av undersøkelsen sender et sterkt signal til næringslivet om å øke sin transparens og sine anstrengelser innen bærekraftsarbeidet. Dette er spesielt viktig i en tid hvor forbrukere og investorer i stadig større grad ønsker å prioritere miljøvennlige og sosialt ansvarlige bedrifter.

"Våre data viser at det er et betydelig gap mellom næringslivets innsats og allmennhetens forventninger. Dette bør ses som en mulighet for bedrifter å lede an i bærekraftsspørsmål og bygge sterkere relasjoner med kundene," avslutter Erik Elvingsson Hedén.

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft. Studien har blitt gjennomført årlig siden 2011. I 2024-undersøkelsen ble et landsrepresentativt utvalg av 13 000 nordmenn i alderen 16–75 år intervjuet i perioden desember 2023 - februar 2024. Totalt 282 merker i 25 bransjer har blitt vurdert basert på hvordan de oppfattes å prestere innenfor de 17 globale bærekraftsmålene. Respondentene ble trukket fra Norstat Norge-panelet.

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight er et innsiktsbyrå og grunnleggeren av Sustainable Brand Index, som gir bedrifter og merkevarer beslutningsgrunnlag om hvordan bærekraft påvirker merkevareimage, kommunikasjon og forretningsutvikling.

Sitater

Erik Elvingsson Hedén, administrerende direktør i SB Insight