• SB Insight/

FINN.no oppfattes som Norges mest bærekraftige merkevare av norske forbrukere - for tredje året på rad!

For tredje år på rad har FINN.no blitt anerkjent som merkevaren som nordmenn oppfatter som mest bærekraftig i Sustainable Brand Index 2024.

I undersøkelsen, som er basert på 13.000 intervjuer med norske forbrukere, oppfattes FINN.no som den mest bærekraftige av 282 merkevarer i 25 forskjellige bransjer.

"FINN.no har vært en leder innen resirkulering og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats," sier Erik Elvingsson Hedén, administrerende direktør i SB Insight, selskapet bak Sustainable Brand Index.

FINN.no har nådd topplassen for det tredje året på rad ved å popularisere og fremheve viktigheten av gjenbruk. I en tid der andrehåndsmarkedet har blitt stadig mer attraktivt, på grunn av en problematisk økonomi, og resirkulert materiale plasseres som det nest viktigste bærekraftstemaet ifølge forbrukerne, har FINN.no klart å lede an med sine tjenester.

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkestudie om bærekraft og har som mål å belyse bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer oppfattes å prestere innen bærekraft i 25 bransjer.

I årets utgave av Sustainable Brand Index, er nykommeren Änglamark rangert som nummer to, etterfulgt av Posten, Q-Meieriene, som klatret 12 plasser, og Vy.

Bransjevinnere
(NY) = Ny bransjevinner

• Finn.no - E-commerce
  • Posten - Parcels & Logistics
  • Vinmonopolet - Grocery Stores (NY)
  • KLP - Insurance & Pension (NY)
  • Coop - Consumer Goods Corporations
  • IKEA - Furniture & Decoration
  • SpareBank1 - Banks
  • Änglamark – Food (NY)
  • Vy - Passenger Transport (NY)
  • Stormberg - Clothes & Fashion - Brands
  • Thon Hotels – Hotels (NY)
  • Widerøe – Airlines
  • Volvo - Automotive
  • Mestergrønn - Hobby & Leisure (NY)
  • Hurtigruten - Travel & Tourism (NY)
  • Telenor - Telecommunications
  • The Body Shop - Beauty
  • Å Energi - Electricity & Heating (NY)
  • Elkjøp - Home Appliances & Electronics - Stores
  • Kaffebrenneriet - Restaurants, Cafes & Take-away (NY)
  • INTERSPORT - Clothes & Fashion - Stores
  • Friele - Beverage
  • Circle K - Fuel
  • Miele - Home Appliances & Electronics – Brands (NY)

Hedvig Wahlgren
hedvig.wahlgren@sb-insight.com

xxx

Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.