Sectra deleier i nystartet teleradiologiselskap for granskning av røntgenbilder

Sectra deleier i nystartet teleradiologiselskap for granskning av røntgenbilder IT og medisinteknikkselskapet Sectra har i samarbeid med Örebro Innovation Center AB (OIC) og en gruppe svenske radiologer dannet et teleradiologiselskap, PaxLink AB, med sete i Örebro. PaxLink AB har som forretningsidé å ta imot og granske røntgenbilder fra andre sykehus der man har knapt med tid til granskning grunnet mangel på radiologer. Røntgenbilder og pasientdata overføres digitalt. Dermed behøver det ikke ta lengre tid å få svar fra PaxLink enn fra egen klinikk. Granskningen av bildene utføres av velrenommerte spesialistleger fra blant annet Regionsjukhuset i Örebro. - Gjennom PaxLink kan vi tilby våre PACS-kunder en mer komplett tjeneste, sier Torbjörn Kronander, konsernsjef for Sectra Imtec AB. Vi tilbyr våre nåværende og nye kunder i Sverige og Norge hjelp med granskning av røntgenbilder som en del av vårt totale PACS- og RIS- tilbud. - Dette er ikke Sectras primære virksomhet, og vi er bare deleiere i det nye selskapet. Men med det kombinerte tilbudet av disse tjenestene og Sectras medisinske IT-system, som ved et flertall tilfeller har oppnådd høyeste resultat i internasjonale rankinger, kan vi øke brukerens nytte av sitt forhold til Sectra. Tjenestene vil være enkle å bruke, ved at IT- system og tjeneste er helt integrert. Det gir en effektiv service for våre kunder, avslutter Torbjörn Kronander. PaxLink kommer både til å ta imot enkelte undersøkelser fra sykehus med midlertidig personalmangel og til å arbeide med langsiktige kontrakter der hele, eller deler av produksjonen fra et sykehus sendes til PaxLink for granskning. Dataoverføringen foregår med høyest mulig datasikkerhet og pasientintegritet. Sectra har stor kompetanse innenfor datasikkerhet som leverandør av IT-sikkerhet til både det svenske og det norske forsvaret. I fremtiden regner Sectra med å tilby lignende tjenester i andre land i samarbeid med lokale radiologgrupper og Sectras lokale salgspartnere. Det nystartede selskapet retter seg i første omgang mot det Skandinaviske markedet. Sectra er ett av verdens ledende selskaper innenfor IT-system for filmfri digital røntgen og bedriftens medisinske system er installert over hele verden. Det nordiske markedet i Sverige og Norge er verdensledende i overgangen til digital røntgen og Sectra er markedsledende innenfor informasjonssystem (RIS) og håndtering av røntgenbilder (PACS) i Skandinavia. Med hjelp fra Sectras system arbeider mange sykehus i dag helt uten røntgenfilm. Noen eksempler på Sectras kunder i Norge er Vestfold Sentralsykehus og Namsos sykehus, i Sverige Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Örebro Läns Landsting og Värmlands Läns Landsting. Sectras system finnes også i USA (via partnere), Tyskland, Finland, England, Italia, Spania og Holland m.fl. For ytterligere informasjon kontakt: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, +46 705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, konsernsjef Sectra AB, +46 13-23 52 09, job@sectra.se Frank Christiansen, VD PaxLink AB, +46 19 602 10 06 Velkommen til vår hjemmeside: http://www.sectra.se Sectras virksomhet Sectra har siden midten av 80-tallet drevet en fremgangsrik utvikling og markedsføring av høyteknologiske produkter innen medisinsk IT og telekommunikasjon. I dag omfatter virksomheten produkter innen medisinske systemer, avlyttingssikre kommunikasjonssystemer og trådløse informasjonssystemer. Virksomheten innen medisinske bildehåndteringssystemer utføres i Sectras heleide datterselskap Sectra Imtec AB som er ett av verdens ledende selskaper i sin nisje - digitale medisinske bildehåndteringssystemer. I Norge drives virksomheten av Sectra Imtec's heleide datterselskap Sectra Norge AS. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping og har sprunget ut fra forskningen ved Linköpings Universitet. Virksomhet foregår i seks land og antall medarbeidere er 195. Omsetningen for året 00/01 var på 292 millioner svenske kroner. Sectra ble notert på Stockholmsbørsens O- liste i mars 1999. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00510/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00510/bit0002.pdf