Ny teknologi for å redusere blodtap etter skade

Når en kritisk skade i arm eller bein resulterer i stort blodtap, trenger man en turnikét. Gjennom innovative løsninger, kompetanse innen industrialisering og eco-design, hjelper Semcon Norge den medisinske bedriften Aristeia i utviklingen av sin unike turnikét for blødningskontroll.

Aristeia sin patenterte løsning er enkel og rask å bruke. Den baserer seg på en markedsledende trykkfordeling takket være en giret mekanisme med trekksnor, robust bånd som festes rundt arm eller bein og en enkel bruksanvisning på enheten. Den optimaliserte trykkfordelingen reduserer smerte og ubehag.

“Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi i Semcon kan bidra med vår erfaring og ekspertise for å realisere en veldig god idè som vil kunne hjelpe mange mennesker. Samtidig viser vi hvordan produktutvikling kan gjøres på en mer bærekraftig måte» sier Kristina Schnell, prosjektleder hos Semcon Norge.

Semcon samarbeider med Aristeia for å videreutvikle ytelsen og designet i gründerbedriftens nåværende Gen4 prototype, samtidig som de beste produksjonsmetodene for serieproduksjon evalueres.

“Med et slikt lett og kompakt design, er det avgjørende å finne kostnadseffektive og bærekraftige produksjonsmetoder, som spenner fra katalogvarer til 3D- printing. Vi er glade for å ha Semcon med på denne reisen», sier Gard Fostad Moe, CEO and grunnlegger av Aristeia.

Prototypen forventes klar til testing i november 2021. Aristeia er en startup som er delvis finansiert av Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd. Les mer om Aristeia.

Med mer enn 35 års erfaring innen life science, hjelper Semcon kunder gjennom hele produkt- og produksjonsutviklingsprosessen. Dette inkluderer også produktinformasjon og eksperter som møter nisjebehov. Les mer om Semcons tilbud innen life science.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Hans Peter Havdal, Area Manager, Semcon Norge
Phone: +47 920 65 690 Email: hans-peter.havdal@semcon.com

Semcon er et internasjonalt teknologiselskap. Vi gjør teknologi om til unike brukeropplevelser ved å kombinere digital kompetanse og ingeniørkompetanse. Med tverrfaglige team tilfører vi nye perspektiver som skaper bærekraftige og konkurransedyktige løsninger for våre kunder. Om du tar sikte på å videreutvikle et nåværende produkt eller en tjeneste, finne opp ny teknologi eller identifisere fremtidige behov, er vårt fokus alltid på menneskers behov og atferd. Slik kan vi utvikle løsninger med de største fordelene for mennesker og vår planet. Ved å kombinere våre 40 år med erfaring fra ingeniørfagene, strategisk innovasjon, digitale tjenester og produktinformasjonsløsninger, driver vi transformasjon innen et bredt spekter av bransjer med mer enn 2 000 dedikerte ansatte med baser i syv forskjellige land. Les mer på semcon.com.

Sitater

Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan vi i Semcon kan bidra med vår erfaring og ekspertise for å realisere en veldig god idè som vil kunne hjelpe mange mennesker. Samtidig viser vi hvordan produktutvikling kan gjøres på en mer bærekraftig måte.
Kristina Schnell, prosjektleder hos Semcon Norge