NYTT PARTNERSKAP MED HUSQVARNA INNENFOR AUTONOM TEKNIKK

Yeti Snow Technology, som utvikler løsninger for autonom snøbrøyting på flyplasser, kan fremover anvende løsningene på helt nye områder. I dag kunngjøres det at Husqvarna vil bli en ny partner i selskapet sammen med Semcon og Øveraasen. Dette åpner for nye muligheter for den smarte teknologien.

Yeti Snow Technology har utviklet et avansert system for selvkjørende maskiner som brukes i miljøer der det stilles høye krav til sikkerhet, presisjon og pålitelighet. Så langt har fokuset vært på snørydding av rullebanene på flyplasser og i fjor vinter ble over 40 tester utført på Oslo lufthavn. Med Husqvarna som en ny partner i joint venture selskapet, åpnes muligheter for bruk på nye områder.

– Vi har utviklet en teknologi for selvkjørende maskiner under de tøffeste forhold og dette har gitt oss stor kunnskap på området. Med Husqvarna som partner, åpnes nye dører for Yeti Snow Technology for å skalere opp og industrialisere løsningene, sier Hans Peter Havdal, divisjonssjef i Semcon.

Husqvarna Group er markedsledende innen gressklipping og med autonome løsninger kan flyplasser effektivisere en tidkrevende jobb.

– Autonom teknologi har lenge vært et fokusområde for oss i Husqvarna Group. Ved å kombinere vår kunnskap med ekspertisen og erfaringen fra vår nye partner Yeti Snow Technology, tar vi sikte på å effektivisere flyplassvedlikehold, øke sikkerheten, redusere kostnadene og tilby en bedre opplevelse for passasjerene, sier Sascha Menges, President Husqvarna Division.

De tre selskapene blir likeverdige partnere i Yeti Snow Technology, og formålet med samarbeidet er å videreutvikle autonome løsninger for flyplasser og på sikt også for andre områder.

Les mer om Yeti Snow Technology på semcon.com/yeti eller yetisnowtech.com

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som spesialiserer seg på produktutvikling med menneske i fokus. Ved alltid å ta utgangspunkt i sluttbrukeren, styrkes kundenes konkurranseevne, ettersom den som vet mest om brukerens behov, skaper de beste produktene og den største nytten for sluttbrukeren. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjer som kjøretøyproduksjon, industri, energi og life science. Med over 2 100 spesialister har vi kapasitet til å ta hånd om hele produktutviklingssyklusen. Fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på mer enn 30 steder i åtte ulike land. I 2018 omsatte konsernet for SEK 1,8 milliarder. Les mer på semcon.com

Tags:

Sitater

Vi har utviklet en teknologi for selvkjørende maskiner under de tøffeste forhold og dette har gitt oss stor kunnskap på området. Med Husqvarna som partner, åpnes nye dører for Yeti Snow Technology for å skalere opp og industrialisere løsningene.
Hans Peter Havdal, divisjonssjef i Semcon