• SEMCON/

Semcon strategisk automatiseringspartner for utvidelsen av Bolidens sinkproduksjon

Semcon bistår Boliden med utvidelsen av selskapets sinkverk i Odda. Denne utvidelsen tar sikte på å øke sinkproduksjonen med 75 prosent og samtidig opprettholde et minimalt miljøavtrykk. Semcon bidrar til prosjektet med sin ekspertise i prosesseffektivitet og transportautomatisering.

Boliden kan forbedre materialhåndteringen med automatisert transport internt på sinkverket, og på den måten oppnå økt effektivitet. Dette er en viktig del av innsatsen for å øke produksjonen samtidig som selskapets miljøfotavtrykk reduseres. Semcon har stor erfaring fra prosjekter med selvkjørende kjøretøy i forskjellige næringer, for eksempel veibygging og flyplasser.

"Vi jobber som uavhengig rådgiver for dette banebrytende prosjektet. Vi bidrar med all vår samlede erfaring og ekspertise innenfor feltet og støtter Boliden under byggingen av bærekraftige selvkjørende drifts- og logistikkjeder", sier Baard Røsvik, business development manager hos Semcon Norge.

Første steg var å fastsette de nødvendige systemkravene og sikkerhetsimplikasjonene ved å gå over til autonom transport i et miljø med blandet trafikk. Fremover vil Semcon bistå med sikker integrering av nye løsninger på det oppgraderte Boliden-anlegget i Odda.

Boliden og Semcon innledet samarbeidet i 2021. I den nåværende fasen av prosjektet deltar et team av Semcon-eksperter med bred kompetanse innen ulike fagområder. Arbeidet vil pågå frem til 2025.

En bærekraftig prosessindustri
Bolidens sinkverk i Odda har en historie som strekker seg et århundre tilbake i tiden. Sørfjorden, som ligger like ved sinkverket, var lenge et av verdens mest forurensede marine miljøer, men nå er den nesten tilbake til førindustriell tilstand takket være selskapets langsiktige satsing på miljøvern.

Boliden er et svensk gruve- og metallselskap som spesialiserer seg på prospektering, gruvedrift, smelting og resirkulering av metall. Selskapet har virksomhet i Sverige, Norge, Finland og Irland. Sink er et av de mest brukte metallene i verden, og er viktig for bærekraftig utvikling innen for eksempel bilindustrien og infrastruktursektoren. Les mer om Boliden.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Baard Røsvik, Business Development Manager, Semcon Norge
Telefon: +47 91147814 E-post: baard.rosvik@semcon.com

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200 E-post: per.nilsson@semcon.com

Semcon er et internasjonalt teknologiselskap. Vi gjør teknologi om til unike brukeropplevelser ved å kombinere digital kompetanse og ingeniørkompetanse. Med tverrfaglige team tilfører vi nye perspektiver som skaper bærekraftige og konkurransedyktige løsninger for våre kunder. Om du tar sikte på å videreutvikle et nåværende produkt eller en tjeneste, finne opp ny teknologi eller identifisere fremtidige behov, er vårt fokus alltid på menneskers behov og atferd. Slik kan vi utvikle løsninger med de største fordelene for mennesker og vår planet. Ved å kombinere våre 40 år med erfaring fra ingeniørfagene, strategisk innovasjon, digitale tjenester og produktinformasjonsløsninger, driver vi transformasjon innen et bredt spekter av bransjer med mer enn 2 000 dedikerte ansatte med baser i syv forskjellige land. Les mer på semcon.com.

Tags:

Sitater

Vi jobber som uavhengig rådgiver for dette banebrytende prosjektet. Vi bidrar med all vår samlede erfaring og ekspertise innenfor feltet og støtter Boliden under byggingen av bærekraftige selvkjørende drifts- og logistikkjeder.
Baard Røsvik, business development manager hos Semcon Norway