SSAB innfører et nytt dimensjonsprogram for grovplater

SSAB har utviklet dimensjonsprogram og  maksimal platevekt for sine grovplater. Platene er nå tilgjengelige i vekt opp til 18 tonn, noe som gjør bearbeiding for et bredere spekter av applikasjoner mer kostnadseffektivt. Alle stålkvaliteter er tilgjengelige i disse nye formatene i samsvar med det respektive dimensjonsprogrammet.

“Vi kan nå tilby kunder en mer komplett produktportefølge,” sier Jenny Brandberg Hurtig, produktsjef hos SSAB. “Når våre grovplater nå er tilgjengelige i nær det dobbelte av tidligere  maksimal størrelse, betyr dette klare innsparinger, spesielt for stålservicesentre, ettersom nesting kan gjøres mer effektivt. Det er også mindre skrap i prosessen. Vi er også i stand til å betjene flere kunder ved å tilby tyngre og lengre plater for bruk i et større spekter av applikasjoner.”

Stålservicesentre kan forbedre produksjonen med opp til 6-7 % ved å bruke av SSABs nye, tunge grovplater. I enkelte applikasjoner kan større plater også bety mindre sveisearbeid, som i neste omgang kan forbedre sikkerhet og effektivitet.

Grovplatene er nå tilgjengelige  opp til 18 tonn sammenlignet med 11 tonn som var tilfelle tidligere. Maksimal tykkelse er i dag 160 mm, og det foregår  kontinuerlig forskning og utvikling for å kunne tilby enda tykkere plater. Maksimal bredde, lengde og tykkelse for hver kvalitet er definert i dimensjonsprogrammene. Til tross for tykkelsen har tunge grovplater egenskaper av høy kvalitet, inkludert homogene egenskaper gjennom hele tykkelsen.

Både høyfast-, slitestål og standardkvaliteter  er tilgjengelige i disse større formatene. De nye dimensjonene er allerede tilgjengelig som ordinære verksbestillinger.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Tobias Appelkvist, Salgssjef special steel,  412 17 982

SSAB er et stålselskap basert i Norden og USA. SSAB tilbyr verdiøkende produkter som er utviklet i tett samarbeid med kunder og som skaper en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er notert på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm og er sekundærnotert på NASDAQ OMX i Helsinki. www.ssab.com

Tags: