SSAB introduserer Hardox og Toolox som rundstål

SSAB introduserer Hardox og Toolox som rundstål med samme garanterte egen­skaper som plater. Dette gjør vi for å utvikle et nytt bruksområde for slitesterkt stål innen konstruksjon og verktøy.

Hardox og Toolox som rundstål er et stort skritt videre innen utvikling av stål. Den ultrahøye renheten med meget lavt innhold av fremmede stoffer, i kombinasjon med en optimalisert varmebehand­lingsprosess, har gjort det mulig å nå en overlegen mekanisk styrke.

Dagens harde konkurranse i bransjen krever raskere tid til markedet og produkter med høyere ytelse. Hardox og Toolox som rundståler seigherdet stål med høy strekkfasthet og hardhet. Disse egenskapene gir helt nye muligheter for sterkere og lettere produktdesign. Behovet for varmebehandling av standard stålkvaliteter er eliminert, og tiden til markedet er kortere.

"Vi har testet Toolox rundstål i verktøyholdere og i ulike typer akslinger og ruller, sier Joaquín Azcona i Protection & Tooling. Hardox rundstål har vist seg å fungere med svært godt i tradisjonelle Hardox-segmenter, som f.eks. i bolter til gravemaskinskuffer. De nye stengene gir mulighet for å optimalisere verkstedsprosedyrer som maskinering, sveising og polering, sier Azcona".

Rundstål fås i størrelser med en diameter mellom 21 og 141 mm og i lengder opptil 5000 mm. Du finner vår aktuelle lagerbeholdning i SSAB-appen under Stock/Toolox. Kapp av Toolox eller Hardox kan kjøpes gjennom et veletablert globalt nettverk av godkjente Toolox-distri­bu­tører. Både SSAB og våre distributører tilbyr kundene støtte og teknisk veiledning.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Joaquín Azcona, Head of Product Group, Protection & Tooling, SSAB +46 155 254 142 | joaquin.azcona@ssab.com

SSAB er et nordisk og amerikansk basert stålselskap. SSAB tilbyr verdiøkende produkter og tjenester som er utviklet i tett samarbeid med kundene, for å skape en sterkere, lettere og mer bæredyktig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er børsnotert på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm og er sekundærnotert på NASDAQ OMX i Helsingfors.

Tags: