Stratsys kjøper opp et ledende selskap innen bærekraftsvurdering av leverandører, Evaluate

Stockholm, 21. mai — Stratsys, en ledende softwareleverandør av løsninger for smart etterlevelse og bærekraftsstyring, kunngjør i dag at selskapet har kjøpt opp Evaluate, en ledende aktør innen verdikjede-due diligence fra et bærekraftsperspektiv. Den strategiske overtakelsen kommer på et kritisk tidspunkt der EU strammer inn kravene til selskapenes ansvar for sine leverandørkjeder og bærekraftsspørsmål, da det i økende grad blir et spørsmål om etterlevelse.

Fredrik Demling  Anna Lindstedt
Fredrik Demling, Administrerende Direktør i Stratsys, kommenterer: "Jeg er glad, stolt og entusiastisk over at Stratsys har fullført oppkjøpet av Evaluate. Etter nøye gjennomgang av markedet var det ingen tvil om at selskapet er den ledende aktøren både når det gjelder kompetanse og teknologi og vi er imponert over det Evaluate har skapt med Anna Lindstedt og Daniel Ernerot i spissen. Oppkjøpet kompletterer vårt tilbud på en optimal måte og vil muliggjøre helhetlig støtte for våre kunder – fra strategisk oversikt helt ned til individuell leverandørvurdering

Stratsys ble grunnlagt for over 20 år siden og har i dag over 500 kunder i Norden. Selskapet er markedsledende i offentlig sektor og har en årlig vekst av tilbakevendende inntekter fra privat sektor på over 60 %, sterkt drevet av salg innenfor områdene bærekraft og GRC. Oppkjøpet er enda et steg i Stratsys store satsingbærekraftsområdet.

Oppkjøpet er i god tid da EUs medlemsland i mars 2024 ble enige om Corporate Sustainability Due Diligence (CSDDD)-direktivet. Dette direktivet representerer en betydelig endring der virksomheters ansvar for menneskerettigheter og miljø innenfor verdikjeden skifter fra frivillige forpliktelser til lovpålagte krav. Det banebrytende direktivet innfører en plikt for virksomheter til å utvise due diligence både i egen drift og i forholdet til leverandører og forretningspartnere. Direktivet forventes å bli innlemmet i svensk lov mellom 2024 og 2026.

Anna Lindstedt, grunnlegger og partner i Evaluate, har nesten 20 års erfaring innen strategisk bærekraftsarbeid og er en av Sveriges fremste eksperterbærekraftige forsyningskjeder. I rollen som seniorrådgiver og tidligere partner og administrerende direktør i Ethos International har hun hjulpet et stort antall globale selskaper med deres bærekraftsarbeid. Anna er sertifisert SA8000 hovedrevisor og har gjennomført fullskala inspeksjoner rundt om i verden. Da Anna og hennes forretningspartner og CTO Daniel Ernerot bestemte seg for å finne en kjøper til selskapet, var kompetanse, teknologi og kultur viktige faktorer.

"Vi har lett etter en samarbeidspartner som kan tilby våre kunder et helhetlig perspektiv i bærekraftsarbeidet, først og fremst fra det strategiske perspektivet, men også en utvidelse til compliance på andre områder som risikostyring og kvalitetsarbeid. Stratsys peker seg ut som best på dette området og deler også vårt syn på viktigheten av å tilby virkelig smarte verktøy for kunder som tar bærekrafts- og compliance-arbeid veldig seriøst," sa Anna Lindstedt, grunnlegger og seniorrådgiver i Evaluate.

Fredrik Deming, Administrerende Direktør, Stratsys: fredrik.demling@stratsys.se
Lisen Zethraeus, CMO, Stratsys: lisen.zethraeus@stratsys.se Tel: +46 (0)702131188
Anna Lindstedt, Administrerende Direktør, Evaluate: anna.lindstedt@evaluate.se

Om Stratsys

Stratsys er et svensk-stiftet SaaS-selskap med en plattform som forenkler etterlevelse på forretningskritiske områder som bærekraft, GRC og operasjonell ledelse. Stratsys har cirka 170 ansatte og støtter i dag over 500 kunder i Sverige og Norge med kontorer i Gøteborg, Stockholm og Oslo.  Stratsys - Forenklet etterlevelse - fra rapportering til handling

Om Evaluate

Evaluate tilbyr digitale verktøy for å styrke bærekraftsarbeidet ditt, med fokus på due diligence av verdikjeder og innsamling og evaluering av bærekraftsdata for rapportering i henhold til nåværende og fremtidige rammeverk.
Ethos Evaluate – Sustainability work made easy

Tags: