Stratsys förvärvar ledande företag inom hållbarhetsbedömning av leverantörer, Evaluate

Stockholm, 21 maj — Stratsys, en ledande mjukvaruleverantör av lösningar för smart efterlevnad och hållbarhetsstyrning, tillkännager idag att företaget förvärvat Evaluate, en ledande aktör inom due diligence (tillbörlig aktsamhet) i värdekedjor utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Det strategiska uppköpet kommer vid en kritisk tidpunkt då EU skärper kraven på företags ansvar för sina leverantörskedjor och hållbarhetsfrågorna i allt högre grad blir en fråga om compliance.

Fredrik Demling  Anna Lindstedt

Fredrik Demling, VD för Stratsys, kommenterar: "Jag är glad, stolt och entusiastisk över att Stratsys har genomfört förvärvet av Evaluate. Efter att noggrant ha granskat marknaden var det ingen tvekan om att bolaget är den ledande spelaren både vad gäller kompetens och teknologi och vi är imponerade av vad Evaluate skapat med Anna Lindstedt och Daniel Ernerot i spetsen. Förvärvet kompletterar vårt erbjudande på ett optimalt sätt och kommer möjliggöra ett omfattande stöd för våra kunder – från strategisk översikt ända ner till individuell leverantörsbedömning."

Stratsys grundades för över 20 år sedan och har idag över 500 kunder i Norden. Bolaget är marknadsledande inom offentlig sektor och har en årlig tillväxttakt av återkommande intäkter från den privata sektorn på över 60%, starkt drivet av försäljning inom områdena hållbarhet och GRC. Förvärvet är ytterligare ett steg i Stratsys storsatsning inom hållbarhetsområdet.

Förvärvet ligger bra i tiden då EU:s medlemsländer i mars 2024 enades om direktivet för Corporate Sustainability Due Diligence (CSDDD). Detta direktiv innebär en betydande förändring där företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö inom värdekedjan övergår från frivilliga åtaganden till lagstadgade krav. Det banbrytande direktivet inför en skyldighet för företag att utöva tillbörlig aktsamhet (due diligence) både i sin egen verksamhet och i sina relationer med leverantörer och affärspartners. Direktivet förväntas införlivas i svensk lag mellan 2024 och 2026.

Anna Lindstedt, grundare och partner på Evaluate, har närmare 20 års erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete och är en av Sveriges främsta experter på hållbara leverantörskedjor. I rollen som Senior Advisor och tidigare Partner och VD för Ethos International har hon hjälpt ett stort antal globala företag med sitt hållbarhetsarbete. Anna är certifierad SA8000 Lead Auditor och har genomfört fullskaliga inspektioner runt om i världen. När Anna och hennes affärspartner och CTO Daniel Ernerot beslutade sig för att hitta en köpare för bolaget var både kompetens, teknologi och kultur viktiga faktorer.

"Vi har letat efter en samarbetspartner som kan erbjuda våra kunder ett helhetsperspektiv i hållbarhetsarbetet, framförallt utifrån det strategiska perspektivet men också en breddning till efterlevnad inom andra områden som riskhantering och kvalitetsarbete. Stratsys sticker ut som den bästa på detta område och delar även vår syn på vikten av att erbjuda verkligt smarta verktyg för kunder som tar hållbarhets- och compliancearbetet på stort allvar”, sade Anna Lindstedt, Founding partner och Senior Advisor på Evaluate.

Fredrik Deming, VD, Stratsys : fredrik.demling@stratsys.se
Lisen Zethraeus, CMO, Stratsys: lisen.zethraeus@stratsys.se . tel 0702131188
Anna Lindstedt, VD, Evaluate: anna.lindstedt@evaluate.se

Om Stratsys

Stratsys är ett svenskgrundat SaaS-bolag med en plattform som förenklar efterlevnad inom affärskritiska områden såsom hållbarhet, GRC och verksamhetsstyrning. Stratsys har ca 170 anställda och stöttar idag över 500 kunder i Sverige och Norge med kontor i Göteborg, Stockholm och Oslo.  Stratsys - Förenklad efterlevnad - från rapportering till handling

Om Evaluate

Evaluate erbjuder digitala verktyg för att stärka ditt hållbarhetsarbete, med fokus på Due Diligence av värdekedjor samt insamling och utvärdering av hållbarhetsdata för rapportering enligt nuvarande och framtida ramverk.
Ethos Evaluate – Sustainability work made easy

Taggar: