• Circio/

Targovax: FDA gir tillatelse til å starte kliniske studier med ny og forbedret TG01 kreftvaksine i USA

Report this content

• Amerikanske regulatoriske myndigheter (US FDA) har godkjent en Investigational New Drug (IND) søknad for TG01 i kombinasjon med QS-21 STIMULON™
  • INDen er en viktig milepæl for Targovax´ RAS-program og er første gang en TG-vaksine blir godkjent for bruk i kliniske studier i USA

Oslo 23. juni 2022 – Targovax ASA (OSE: TRVX) melder i dag at en «legemiddel under utvikling» (IND) søknad for TG01 i kombinasjon med QS-21 STIMULON har blitt godkjent av det amerikanske FDA. Dermed er det klart for å starte opp kliniske studier i USA.

Søknaden om IND-godkjenning for en ny og forbedret TG01 RAS vaksine i kombinasjon med QS-21 STIMULON ble sendt i mai, og har nå blitt godkjent av det amerikanske FDA. Det betyr at den nye TG01-versjonen er godkjent for kliniske studier i USA.

Targovax har allerede vist lovende resultater med en tidligere versjon av TG01 mot kreft i bukspyttkjertelen. TG01 hjelper immunforsvaret med å bekjempe kreft forårsaket av mutasjoner i RAS-genet. Av tekniske og kommersielle hensyn har Targovax gjort betydelige forbedringer i TG01 for å styrke immunresponsen mot RAS-mutasjoner, forenkle håndteringen på sykehuset og forbedre pasientopplevelsen.

I det nye formatet vil TG01 bli gitt sammen med den FDA godkjente adjuvansen QS-21 STIMULON fra samarbeidspartneren Agenus. QS-21 STIMULON er en viktig komponent i kommersielle vaksiner som Shingrix® og Mosquirix™, og er forventet å forbedre TG01-vaksinen ved å skape en sterkere immunrespons. TG01 og QS-21 STIMULON vil gis sammen i én enkelt injeksjon, istedenfor to separate injeksjoner som i tidligere TG-studier. Injeksjonen vil også fremover settes under huden (sub-kutant), som er betydelig enklere og mindre smertefullt for pasienten.

– Dette er en viktig milepæl for vårt KRAS-program, og første gang en TG-vaksine får godkjenning for kliniske studier i USA. Vi er overbevist om at de betydelige oppgraderingene vi har gjort med TG01 vil gi bedre effekt for pasientene, forenkle håndteringen for helsepersonell og gjøre TG-vaksinen til et mer attraktivt produkt totalt sett. Vi jobber nå aktivt med flere sykehus for å starte kliniske studier i USA med den nye og forbedrede TG01-vaksinen i løpet av 2022, sier dr. Erik Digman Wiklund, administrerende direktør i Targovax ASA.

Om QS-21 STIMULON

I mars 2022 annonserte Targovax et samarbeid med Agenus om bruk av deres adjuvans QS-21 STIMULON. QS-21 STIMULON vil inngå som en immunstimulerende komponent i videre utvikling og kommersialisering av TG-vaksinene. QS-21 STIMULON forventes å gi økt virkning av TG ved å bidra til sterkere anti-RAS T-celle respons, og er allerede godkjent for bruk som adjuvans i flere vaksiner.

For mer informasjon:
Erik Digman Wiklund, administrerende direktør
Email: erik.wiklund@targovax.com

Renate Birkeli, Investor Relations
Email: renate.birkeli@targovax.com

Henvendelser fra media:
Andreas Tinglum - Corporate Communications AS (Norway)
Email: andreas.tinglum@corpcom.no