Teknos overtar nederlandske Drywood Coatings

Pressemelding fra Teknos Group Oy, 16. september 2016 kl. 14:30. (lokal tid i Finland)

Teknos har inngått en avtale om oppkjøp av nederlandske Drywood Coatings BV. Oppkjøpsavtalen ble undertegnet 15. september 2016, og overtakelsen forventes å finne sted i slutten av september.

Drywood er et nederlandsk privateid selskap som utvikler, produserer og selger vannbasert overflatebehandling for trematerialer. Drywood har sitt produksjonsanlegg i nederlandske Enschede, nær grensen til Tyskland. Drywood har en ledende stilling i det nederlandske markedet for overflatebehandling til treindustrien. Selskapet har også i de seneste årene opparbeidet seg en sterk posisjon i Storbritannia og i markedet for arkitektoniske overflatebehandlingsprodukter i Norge. Nettoomsetningen for 2015 var på ca. EUR 9 millioner, og selskapet har 33 ansatte.

Oppkjøpet av Drywood er et viktig skritt i Teknos vekststrategi. Oppkjøpet gir tilgang til nye markedsområder for Teknos, og det vil ytterligere styrke Teknos' stilling i det europeiske markedet for overflatebehandling til treindustrien.

"Teknos’ visjon er å bli ledende på teknisk avanserte overflatebehandlingsløsninger og å være tett på kundene våre. Gjennom oppkjøpet av Drywood får Teknos tilgang til malingsmarkedene i Nederland, et stort forhandlernettverk i Norge og et produktutvalg som kompletterer produktene vi i dag tilbyr," forteller Paula Salastie, CEO i Teknos Group.

Partene har blitt enige om at verdien på transaksjonen ikke skal offentliggjøres.

Mer informasjon:

Paula Salastie

Teknos Group Oy
paula.salastie@teknos.fi

Kim Smith
Senior Vice President, Industrial Wood Segment
KIS@teknos.dk

Teknos er blant Europas ledende leverandører av industriell overflatebehandling med en sterk stilling også i detaljhandelen og i markedet for arkitektonisk overflatebehandling. Teknos har produksjon i syv land: Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Russland og Kina. I tillegg har Teknos selskaper i 18 land og eksporterer til mer enn 20 land via et god etablert forhandlernettverk. Teknos ble grunnlagt i 1948 og er ett av Finlands største familieeide virksomheter. Nettoomsetningen for 2015 var på ca. EUR 291 millioner, og selskapet har 1300 ansatte. Hvis du vil ha mer informasjon, gå til www.teknos.com.

Sitater

Teknos’ visjon er å bli ledende på teknisk avanserte overflatebehandlingsløsninger og å være tett på kundene våre. Gjennom oppkjøpet av Drywood får Teknos tilgang til malingsmarkedene i Nederland, et stort forhandlernettverk i Norge og et produktutvalg som kompletterer produktene vi i dag tilbyr.
Paula Salastie, CEO