Presseinvitasjon - Kongelig innvielse av Waves4Powers bølgekraftverk i Fosnavåg

21. september vil Hans Majestet Kong Harald være til stede ved åpningen av Waves4Powers bølgekraftverk. Dette skjer under en folkefest i Fosnavåg, og blir høydepunktet på en dag fullspekket med program og aktiviteter som vi håper pressen vil være interessert i å dekke.

Den 2. juni 2017 var en historisk dag. Da ble Göteborg-baserte Waves4Powers bølgekraftverk ved Runde tilsluttet Tussa Krafts elnett, og har siden levert elektrisitet til det norske kraftnettet. Etter vel tre måneders drift, er det duket for å offisielt markere denne milepælen i fossilfri energiproduksjon.

Velkommen til innvielsesmarkeringen og en dag full av interessante presentasjoner og aktiviteter. Pressen er invitert til å delta hele dagen, men selve den offisielle markeringen skjer rundt klokken 18:00 under en folkefest i sentrum av Fosnavåg, der H.M. Kongen vil være tilstede ved den offisielle åpningen, det blir kulturinnslag og samtidig kåret vinneren av en tegnekonkuraranse om fremtidens bølgekraftverk blant femteklassingene i regionen.

Men tidligere på dagen blir det besøk med hurtigbåt til produksjonslokalene på Fiskåholmen i Vanylven, der det blant annet blir informasjon om Waves4Power Next Generation.

Hurtigbåten går fra Valderøy til Fosnavåg klokken 09:30 med ankomst 10:15. Klokken 12:00 er det avreise med hurtigbåt fra Fosnavåg til Fiskåholmen, med retur til Fosnavåg klokken 16:00. Både på Fiskåholmen og under turen blir det presentasjoner og foredrag av Waves4Powers partnere.

Det blir også presentasjoner ved Thon Hotel Fosnavaag etter retur Fosnavåg, der H.M. Kongen vil være til stede.

Pressen er velkommen til å være med under hele turen, men all presse som ønsker å dekke den delen som inngår i H.M. Kongens besøk i Fosnavåg, må søke om presseakkreditering hos Fylkesmannen i Møre og Romsdal innen mandag 18. september klokken 14.

Akkreditering kan du søke om her:

Kommer du til Ålesund med fly, kan du bruke linken under for å booke flybillett og hotell.

For spørsmål, avtaler om ekslusive intervjuer etc, kontakt Birgitta Plyhm, birgitta@plyhm.se, +46 707 77 12 90 senest 15. september.

Detaljprogram blir det informert om senere.

Waves4Power er et svensk selskap med hovedkontor i Göteborg som utvikler og selger fossilfrie energisystem basert på bølgekraft. Waves4Power fokuserer på holdbarhet, servicevennlighet og lønnsom elektrisitetsproduksjon. Kjernen i W4Ps bølgekraftsystem er en kraftgenererende bøye med elastiske forankringer. Selskapet har utviklet en ny generasjon av bølgekraftverk etter at prototypen av WaveEL-bøyen først ble lansert utenfor Vinga i Sverige i 2010. I dag arbeider W4P med et nettverk av kommersielle industrielle partnere og i nært samarbeide med blant annet Chalmers Tekniske Høyskole i Göteborg. www.waves4power.com