• WiMP Music/

Musikktjenesten WiMP til Polen, ansetter lokalt team ledet av nåværende digitalsjef i Universal Music

Musikktjenesten WiMP forbereder for å åpne i Polen innen kort og har ansatt Adrian Ciepichal, nåværende digitalsjef i Universal Music i Polen som leder for den polske virksomheten. WiMP har også ansatt Katarzyna Rogalska, tidligere redaktør og journalist i mediekonsernet Agora som redaksjonssjef.

WiMP er en musikktjeneste som fokuserer på å inspirere brukerne til å høre på ny musikk og gamle favoritter. Tjenesten har vunnet mange priser og konsumenttester i alle sine land. Nå skreddersys tjenesten for det polske markedet for å tilby den beste redaksjonelle musikkopplevelsen for polske lyttere.

“Akkurat som i Norge vil WiMP også i Polen ha et klart mål om å tilby den beste musikktjenesten for alle som setter pris på musikk,” sier Espen Lauritzen, fungerende leder for WiMP.

WiMP tilbyr over 18 millioner låter og gir sine brukere et lokalt perspektiv med musikkunnskap i alle sjangere. WiMP er ikke fornøyd med å bare tilgjengeliggjøre millioner av låter og et søkefelt, men tilbyr hele tiden skreddersydde anbefalinger laget av kyndige musikkfolk. WiMP gir daglige anbefalinger med musikktips og spillelister for alle anledninger.

På det nye WiMP-kontoret i Warsawa tar Adrian Ciepichal rollen som leder for WiMP Polen. Han er digitalsjef i Universal Music i Polen, der han har jobbet siden 2008, blant annet med ansvar for digitaldistribusjon, salg og forretningsutvikling. Han var også involvert i lanseringen av flere andre digitale musikktjenester i Polen.

”Jeg gleder meg til å begynne i WiMP og drive utviklingen innen digital musikk i Polen videre. WiMP vil ha det mest attraktive tilbudet på markedet i Polen og jeg gleder meg til å sammen med Katarzyna hjelpe WiMP til å bli musikktjeneste nummer en for polske brukere,” sier Ciepichal.

Katarzyna Rogalska tar rollen som redaksjonssjef for polske WiMP. Hun har blant annet vært redaktør for ulike digitale nettsider i polske Gazeta samt flere ulike musikk- og populærkulturblad og magasiner. Hun har også erfaring fra radio og har vært eventansvarlig på klubben Stodola i Warsawa i flere år.

WiMP har cirka 350 000 betalende brukere. Tjenesten er tilgjengelig i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland samt i Nederland under et annet varemerke.

Eierselskapet Aspiro, som er notert på Stockholmsbørsen, rapporterer i dag tallene for tredje kvartal. Nettoomsettingen innen musikkområdet oppgikk til cirka 50,8 MSEK, opp 45% sammenlignet med tredje kvartal 2011. Hittil i år er nettoomsettingen 149,8 MSEK, opp 89% fra 2011. EBITDA for tredje kvartal ble -12,4 MSEK (-5 MSEK), hittil i år -36,9 MSEK (-18,5 MSEK).

Pressekontakt for WiMP: Kristin Castillo Eldnes, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 908 07 389

WiMP er en musikktjeneste som fokuserer på å inspirere brukere til å finne ny musikk og gamle favoritter. Med lokale redaksjoner i hvert land gir WiMP deg daglige tips, anbefalinger og spillelister for enhver anledning. Tjenesten er tilgjengelig på datamaskiner, mobiler, nettbrett, digitale stereoanlegg og på TV-boksen via Canal Digital. Les mer på
www.wimp.no